Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

Køre selv en Carisma fra 98. 15 år 2 måneder siden #22386

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
Køre selv en Carisma fra 98. I tidernes morgen har jeg også haft oplevet problemer med at bilen satte ud pga. den var kold - eller man trådte koblingen i bund. Dette skulle så have været pga. batteriet har været fjernet, så computeren opførte sig underligt.

Noget der fanger mig er dog, at der er flere som oplever ujævn motorgang. Dertil var det noget af det, jeg selv forsøgte at finde svar på.
Da jeg ikke er motorekspert er følgende kun gætteri fra min side, men min første mistanke var det mystiske "GDI Problem" jeg havde hørt for nogle år siden. Til gengæld har jeg selv en mistanke til at det også kunne skyldes udstødningen. Dels stinker den af helvedes til (biler lugter ikke godt, men den her er slem) og dels så virker den ujævne kørsel - for mig - nærmere som om den har besvær ved at komme af med noget (f.eks røg). Eller at den kløjser i noget (f.eks benzin) eller den muligvis blot er sodet til.

Noget andet der fanger mig er; Ujævn kørsel forekommer fortrinsvis ved kørsel omkring 80-90 km/t. Runder jeg de 100-120 km/t forekommer det yderst sjældent (aldrig). Dertil; Hvis jeg oplever det mens jeg køre de 80, og derefter begynder at accelerer virker motoren til at have det fint. Fortrinsvis geare jeg gerne ned til 4. og accelerer let op - Derfor sker den ujævne motorgang udelukkende i 5. gear ved 80-90 (altså omkring ~2000 rpm).

Det er yderst mystisk, men jeg håber der findes en løsning på det. Det en 1.8 GDI, har rundet de 220K og den køre stadig formidabelt bortset fra overnævnte problemer, og at den æder bremserne :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mit problem med min 1.8 15 år 2 måneder siden #22387

• darupe
  • darupe's profilbillede
Mit problem med min 1.8 GLS er som sagt, at den æder for meget benzin. Det må derfor betyde, at en sensor eller et andet system, der står for benzindelen, laver noget ged i den. Jeg tror derfor min nærmest kvæles i benzin i tomgang og at det er derfor den går ned i omdrejninger (tændrørerne er sorte). Den kører dog ganske glimrende på alm. vej, men jeg prøver følgende inden længe:

1. Rense gasspjæld ved at skille det totalt ad og tjekke selve ventilen/servomotoren der er skruet i gasspjældet
2. Hvis rensningen ikke hjælper efter en evt. nulstilling, så har jeg skaffet en renoveret luftmængdemåler med garanti - små 200 kr. fra udlandet af
3. Hvis ny LMM ikke hjælper, så får benzinfilteret også lige en tur dvs. monterer et nyt
4. Hvis jeg stadig ikke er så heldig med dens tomgang, så prøver jeg nok også lige at udskiffte lambda sonden da jeg så skulle ha' udskiftet de fleste alm. sensorer (LMM, temp føler til kølevæske, lambda sonde)

Jeg har dog en anden mærkelig ting ved bilen, nemlig at lyset blinker hvis du f.eks. kører 80 i timen og lige rører ved elruderne (prøver at køre vinduet op selvom det allerede er helt oppe). Lyset går nærmest ned til 2/3 af styrken, hvilket jeg synes er underligt når den kører ved den hastighed. Jeg ved derfor ikke, om det kan være noget med strømmen der ødelægger tomgangen. Jeg overvejer derfor også at gå stelforbindelserne igennem for at se om de er totalt irret til eller lignende.

Nogen der synes, at det med lysdæmpningen er normalt?

Hej GDI venner . jeg har også 15 år 2 måneder siden #22388

Hej GDI venner . jeg har også haft en 1,8 gdi årg 98. og havde også haft lidt af de samme problemer . Men jeg fik renset indsugning og skiftet alle 16 ventilløftere (p.g.a de "klæbrede"lidt) samt 0 stilledet styringen. Det hele blev lavet på mit aut. mitsu værksted som sagde at var det mest optimale at gøre på den type GDI motor og de havde helt ret. den kørte bare kanon godt bagefter .

MEN HVORFOR vil i kører på den GDI olie ? jeg kørte kun på mobil 1 0-40 olie og skiftede for hvert 8000 km og havde aldrig problemer samt jeg kørte kun på 92 oktan det er jo en sparegris. jeg kørte ca.85000 km i bilen og ca 13-16 pr .lit og det er pænt med min kørsel .

N:B hvis det er nogle hjælpe sagde min forhandler at en GDI motor skal "luftes godt " en gang i mellem og det blev min også , og jeg var meget glad for min risma .

Jeg er gæsten "from above" - 15 år 2 måneder siden #22399

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
Jeg er gæsten "from above" - hehe.

Jeg oplever præcis samme lysdæmpning som du nævner. Men det er så uanset om jeg køre 80, eller 40.

Først skal det nævnes at jeg ikke synes at have problemer med gearne, tomgang og "dødbil, ved nedtrædning af kobling". Tilgengæld er det, selvfølgelig, ting som interessere mig.
Min egen bil opfører sig således: Med kold motor, og klimaanlægget tændt køre den ca. med 1500 rpm når jeg kobler ud. Når jeg kobler ud, hopper den ned på de 1500, arbejder sig langsomt op på de 2000, og udløser et dejligt gearskifte hvis man lige slipper den imellem de to punkter (rejsen mellem 1500 til 2000).
Efter blot nogle få minutter, når motoren igen er begyndt at blive varm, begynder den at hoppe ned under de 1000rpm, og køre stadigvæk upåklageligt.

En anden ting; Med klimaet tændt, mens bilen er stillestående køre den på højere omdrejninger i tomgangen end hvis nu anlægget var slukket. Man kan bedst høre det når motoren er kold :) (Intet problem - Jeg synes bare det er sjovt når man står udenfor og snakker, og folk så tror min bil er levende og selv giver gas haha)

Keep 'em comming. Der må være flere små fejl ved bilen, og andre spøjse/underlige observationer ved bilen.
Og hvad synes folk egentlig på trods af de mange drillerier?

Gæst/#81: Det er også lige 15 år 2 måneder siden #22396

• darupe
  • darupe's profilbillede
Gæst/#81: Det er også lige meget hvor hurtigt du kører i min, det med lysdæmpningen sker lige meget hvilken hastighed. Jeg har også det med høj tomgang når den er kold, hvor gearskift fungerer perfekt (nul modstand). Når den så er varm, selv med klima anlægget tændt, så kan den godt li' at dykke ned på 500 RPM. Hvis jeg så slukker bilen, starter den igen (hvor jeg ikke slukkede klima anlægget), så kan den godt finde på at placere sig på 800-900 RPM i tomgang (hvilket den helst skal). Hvis jeg så sætter minimalt i gang og så stopper igen så den går i tomgang igen, så dykker den atter engang ned på 500 RPM. Det er derfor som om computeren ikke helt kan finde ud af hvad den skal gøre, men spørgsmålet er om dette er en computerfejl eller en sensor fejl.

Jeg har som sagt også et lidt højere benzinforbrug, som jeg helst skal have mindsket inden syn i slutningen af dette år. Hvis jeg ikke løser dette, så får jeg nok problemer med at klare CO2 testen, da mine tændrør er 100% sorte. Desværre kan mekanikere ikke finde ud af at lave biler i dag, så jeg må bare gøre præcis som de gør, nemlig at udskifte den ene del efter den anden, hvor jeg dog lige prøver at rense bestemte dele. Det er åbenbart det der kræves for at være mekaniker i dag, men så kan jeg lige så godt slippe for at betale en mekaniker's timeløn.

PS: Udover det jeg skrev jeg ville skifte, så får rotoren nok også en tur hvis ikke det er stelforbindelserne der er skyld i det.

Darupe: Jeg må nok hellere 15 år 2 måneder siden #22397

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Darupe: Jeg må nok hellere oppe mig, når jeg nu læser til mekaniker ;)

Tid til at oprette siden: 0.241 sekunder