Så kan min Carisma lidt igen. Her er hvad jeg gjorde for at fikse tomgangen (ved ikke præcis hvilket trin der hjalp):
1. Rensning af indsugning (både i kanten af gasspjældet samt røret fra spjæld til luftmængdemåler)
2. Rensning af luftmængdemåler (vatpind og fortynder, derefter tørring)
3. Slibning af stelforbindelser (lidt irret hist og pist)
4. Rensning af PCV ventil med lidt Abcon Instant Power (spray minimalt ind og rens efter med vatpinde, men sørg for noget af vattet ikke sætter sig ind i - piberensere er nok bedre til formålet)
5. Nulstilling af computer (15 min tomgang (nul gas - positionslys), 5 min med blæser på fuld kraft, kørelys tændt, internt lys tændt, 20 min kørsel ved jævn hastighed og med lidt vildere accelleration nogle få steder)
Allerede da jeg startede efter at have ordnet ovenstående samt sørget for at dræne den for power (nulstilling), der startede den sindssygt hurtigt i forhold til inden jeg gik i gang. Den starter generelt rigtig hurtigt nu dvs. drej nøglen og den tænder faktisk i det nøglen drejes over. Den har heller ikke ujævn tomgang nu og den falder derfor jævnt og HURTIGT! Det var nemlig super irriterende da den stod på 1800, faldt til 1600, gik op på 1700 osv.
Inden jeg gik i gang havde jeg også lidt huggen i gearene, men dette ser også ud til at være forsvundet. Det eneste "problem" jeg stadig har, er at den kan hugge en anelse når du nogen gange sætter i gang. Jeg tror dette skyldes snavsede dyser eller benzinfilteret, da gasspjældet fungerer perfekt. Det lukker 100% tæt og er "stramt", som var det helt nyt.
Jeg ved ikke lige om jeg renser dyserne foreløbig, men jeg skifter nok benzinfilteret indenfor de næste 2 uger. Jeg håber dette evt. kan hjælpe jer andre, som har lignende problemer.
PS: Har før prøvet at nulstille computeren, men det forbedrede aldrig tomgangen. Det er derfor nok et af de andre trin der har hjulpet, sikkert det med PCV ventilen.