Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

Jeg har ikke rigtig fået 15 år 2 måneder siden #22392

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jeg har ikke rigtig fået noget ud af FSC. Jeg har prøvet med 2 flasker nu. Det eneste der gav en virkning var Instant Power direkte i indsugningen, som fik motoren til at vibrere mindre og generelt holde tomgangen bedre (den lå på 800 RPM det meste af tiden i stedet for 200-500 RPM som den ligger på nu). Det er også derfor jeg vil prøve at hive fat i gasspjældet og rense det 100% ved at splitte det ad. Derved kan jeg også se om der er de såkaldte "mekaniske fejl", som Mitsubishi mener er årsagen til det. Jeg tror nu bare den er sodet godt og grundigt til samt at luftmængdemålen enten har det samme problem, eller bare er delvist defekt.

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Mariamus. Jeg fik opdateret 15 år 2 måneder siden #22393

• ans
  • ans's profilbillede
Mariamus. Jeg fik opdateret hos Mitsubishi i Herlev. De havde gratis opdatering hvis man besøgte dem en bestemt weekend. Normalprisen tror jeg er 300 kr. Min GDI er fra 1999 og blev sidst opdateret da jeg købte den i 2005.

Så kan min Carisma lidt igen. 15 år 2 måneder siden #22400

• darupe
  • darupe's profilbillede
Så kan min Carisma lidt igen. Her er hvad jeg gjorde for at fikse tomgangen (ved ikke præcis hvilket trin der hjalp):

1. Rensning af indsugning (både i kanten af gasspjældet samt røret fra spjæld til luftmængdemåler)
2. Rensning af luftmængdemåler (vatpind og fortynder, derefter tørring)
3. Slibning af stelforbindelser (lidt irret hist og pist)
4. Rensning af PCV ventil med lidt Abcon Instant Power (spray minimalt ind og rens efter med vatpinde, men sørg for noget af vattet ikke sætter sig ind i - piberensere er nok bedre til formålet)
5. Nulstilling af computer (15 min tomgang (nul gas - positionslys), 5 min med blæser på fuld kraft, kørelys tændt, internt lys tændt, 20 min kørsel ved jævn hastighed og med lidt vildere accelleration nogle få steder)

Allerede da jeg startede efter at have ordnet ovenstående samt sørget for at dræne den for power (nulstilling), der startede den sindssygt hurtigt i forhold til inden jeg gik i gang. Den starter generelt rigtig hurtigt nu dvs. drej nøglen og den tænder faktisk i det nøglen drejes over. Den har heller ikke ujævn tomgang nu og den falder derfor jævnt og HURTIGT! Det var nemlig super irriterende da den stod på 1800, faldt til 1600, gik op på 1700 osv.

Inden jeg gik i gang havde jeg også lidt huggen i gearene, men dette ser også ud til at være forsvundet. Det eneste "problem" jeg stadig har, er at den kan hugge en anelse når du nogen gange sætter i gang. Jeg tror dette skyldes snavsede dyser eller benzinfilteret, da gasspjældet fungerer perfekt. Det lukker 100% tæt og er "stramt", som var det helt nyt.

Jeg ved ikke lige om jeg renser dyserne foreløbig, men jeg skifter nok benzinfilteret indenfor de næste 2 uger. Jeg håber dette evt. kan hjælpe jer andre, som har lignende problemer.

PS: Har før prøvet at nulstille computeren, men det forbedrede aldrig tomgangen. Det er derfor nok et af de andre trin der har hjulpet, sikkert det med PCV ventilen.

Jeg har været en tur omkring 15 år 1 måned siden #22401

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Jeg har været en tur omkring mitsubishi, og de fortalte mig atmit gasspjæld var i stykker. Det forklarer vist hvorfor accellerationen er så ringe og hvorfor den ruller i tomgang.

Er der nogen der ved hvad et spjældhus står i herhjemme? Har fundet et svensk reservedelslager hvor de har dem fra ca. 600 dkr. (og så lige fragt oveni) men hvis det nu kunne skaffes biligere herhjemme, så er der vist ingen grund til at snakke svensk endnu.

mariamus, du er sikker på, 15 år 1 måned siden #22402

• darupe
  • darupe's profilbillede
mariamus, du er sikker på, det er spjældet? Jeg fik også af vide af Mitsubishi værkstedet, at det var spjældet der var i stykker, men jeg har senere haft testet det og der er altså intet galt med det. Jeg leder stadig efter hvad der ellers kan være skyld i lidt hakkende kørsel, men det er i hvert fald ikke spjældet der ikke åbner og lukker som det skal. Jeg er dog ret sikker på, at en vacuum slange er utæt et sted, da der kommer en bestemt hyle-lyd når du accellererer. Jeg har dog endnu ikke fundet den, men det kan du være sikker på jeg gør på et tidspunkt :-)

Mine skole kammerater mente 15 år 1 måned siden #22403

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Mine skole kammerater mente at hylelyden stammer fra remmen der ikke er stram nok.

Jeg har læst på en engelsk side at hvis spjældhuset er defekt, så kan den hakke i kørsel og samtidig have dårlig accelleration, så det lyder jo meget godt som at det kunne være problemet :)

Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder