Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

pronto, jeg vil da lige prøve 15 år 4 måneder siden #22374

• darupe
  • darupe's profilbillede
pronto, jeg vil da lige prøve at se på det med fugt i elektronik boksen og gummi bøsningen ved benzinfilteret. Det er nemlig også en mulighed da den jo er fra 97 og sagtens kan være slidt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

vedr hakken 15 år 4 måneder siden #22375

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
Fjern batteri -start bilen-lad den stå med fuld klima anlæg-
så mototen yder det det bedste-lad den stå i 20 min i tomgang. Når den giver et skub når man kører skifter den pogram for anden benzin tilførelse-
Ja den soder meget
jeg fik et problem med at bremsen ikke virkede det var vacum
studsen deer skulle renses.
Alt i alt er jeg tilfreds Kan pine den til 18 km littren
men kører mest 13.7 km littren

Min er ret lige glad med hvor 15 år 4 måneder siden #22376

• darupe
  • darupe's profilbillede
Min er ret lige glad med hvor meget pres jeg lægger på den i form af strømkrævende enheder når den står i tomgang. Den ender nemlig altid på 500 RPM, men hvis jeg så slukker det hele efter 2-3 min, så går den op på de 800 RPM i et lille stykke tid. Hvis jeg så lige kører og skal stoppe op ved en udkørsel (ubetinget), så når der kobles ud går den ned på 500 RPM igen. Det samme sker når jeg nulstiller computeren, så kan den godt stå på 800 RPM indtil jeg evt. kører i den.

Det er lidt underligt at den gør det på den måde, men hvis du f.eks. holder i tomgang med de 500 RPM og slår den på positionslys, så stiger den til ca. 800 RPM i nogle sekunder, hvorefter den falder igen. Jeg har allerede prøvet at få renset gasspjældet uden held, men jeg tror stadig det er lambda sonden der giver forkerte værdier og at den derfor stiller sig forkert. Den har nemlig ikke den bedste benzin økonomi pt.

Det er heller ikke fordi en lambda sonde er så dyr. Den universelle model fra Biltema fungerer perfekt på en Carisma og koster 299-399 (afhænger af ledninger, husker ikke lige hvor mange Carisma'en kører med). Det er væsentligt billigere end T-Hansen's 799. T-Hansen må virkelig have økonomiske problemer da de snart har samme priser som Mekonomen.

Ja, mekonomen er sgu ikke det 15 år 4 måneder siden #22377

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Ja, mekonomen er sgu ikke det billigste sted. Heller ikke deres timeløn! 600 kr i timen er ret så pebret når man tænker på at min "egen" mekaniker tager 300 kr i timen.

Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel 15 år 4 måneder siden #22378

• ans
  • ans's profilbillede
Har også problemer med tomgangshastighed og motor der går ud. (Carisma GDI 1,8, 1999, 130.000 km)

Kommer lige fra værksted, der har konstateret belægning på ventiler, som medfører at der bliver lukket for lidt luft ind i motoren ved tomgang.

Styringen søger at kompensere for dette, men begynder at pendle, og regulerer skiftevis på benzintryk og luftindtag.

Anbefaler en "blasting", pris ca. 8000,- og bilen på værksted 2 dage.

Ved blasting indblæses "nogle små kugler", som sætter sig på belægningerne og suger olie/tjærebelægningerne op i løbet af et døgns tid, så de kan renses af.

Fik endvidere at vide at en reset af computeren måske midlertidigt kan mindske symptomerne lidt, men at problemet ikke forsvinder.

Har nogen kendskab til et værksted der kan lave en "blasting" billigere?

Jeg savner endvidere en manual over det elektriske system, er der nogen der kan hjælpe?

Mangler også adresse til en hugger, der kan skaffe en brugt SRS-ECU (Airbag controller/styreboks).

Jeg tror nok jeg ville prøve 15 år 4 måneder siden #22379

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jeg tror nok jeg ville prøve nogle Abcon produkter inden jeg smed 8000 dask for sådan noget. Jeg har selv tænkt mig, at prøve med Abcon FSC og IP her i weekenden og ved næste olieskift bruge Abcon OSC og Grøn-M. Hvis det virker, er det noget af en besparelse. Jeg skifter dog også lambda sonden da den godt kan trænge til det (tog den ud og den var ikke køn mere).

Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder