Her er lige en lille opdatering:
Efter at have kørt i nogle dage, er tomgangen stadig stabil og står på 800 RPM. Jeg har her i dag sat min 1800W forstærker til og testet den. Modsat den forrige forstærker, så kan denne klare det uden at kortslutte. Når jeg skruer højt op for lyden, så ligger tomgangen stadig stabilt. Jeg vil dog koble min kondensator til her en af dagene, bare for at mindske belastningen på generatoren. Den har dog ingen problemer med at holde sig på de 800 RPM, selv med kørelys tændt, blæser i motorrummet tændt samt forstærkeren tændt og ved høj lydstyrke. Jeg har også fået elimineret problemet med, at lysstyrken på forlygterne lige dykker når jeg leger med elruderne. Tomgangen kan dog godt falde ca. 20-50 RPM, hvis jeg har forstærker tændt, kørelys tændt, blæser tændt og lige leger med elruderne. Den sidste ting som også er blevet løst, er at min ladelampe havde det med at tænde op på tilfældige tidspunkter, hvilket den ikke længere gør.
Dette er hvad jeg har gjort for at løse ovenstående:
1. Renset gasspjæld (primært bypass kanalen til tomgang (fyldt med sod), men også indersiden af spjældet - jeg har ikke renset indsugningsmanifolden og heller ikke rørt tomgangsmotoren)
2. Lavet en ny stelforbindelse fra minus polen på batteriet til skærmkanten (et 20mm2 tykt kabel, ligesom det til forstærkeren)
3. Renset de almindelige små stelforbindelser, undtagen dem på motoren som jeg ikke lige kunne se / få fat i
4. Renset minus polen samt den tilhørende kabelsko (der sad en masse fedt inde på selve polen - den fik et nyt tyndt lag fedt efter at kabelskoen var monteret)
Tomgangsproblemet blev løst ved at rense spjældet, men jeg ved ikke om det med forlygterne blev fikset i samme omgang. Jeg ved bare, at stelforbindelserne ved forlygterne var rimelig irret, hvilket nok har medvirket til at lysstyrken faldt ved stort strømforbrug (elruderne).
Alt taget i betragtning, så er bilen blevet særdeles lækker at køre i. Den har meget bedre gasrespons, hvilket især kan mærkes i 4. gear, hvor den var ekstrem sløv til at accellerere inden jeg rensede den. Det er også rart, at jeg nu ikke skal give den ekstra gas når jeg sætter i gang, da dette har irriteret mig i lang tid.
Bare lige for at gøre opmærksom på dette, så har jeg ikke en GDI motor, men en ganske almindelig 4G93 1.8 16V. Den er derfor en del nemmere at rode med, end hvis man har en GDI.