Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

Pil gummislangen af den tut 14 år 10 måneder siden #22530

• TaagMan
  • TaagMan's profilbillede
Pil gummislangen af den tut der sidder ovenpå filtret.
Det er vistnok i øvrigt en udlufter. Den skal skrues af, lige ovenover den dims der går over til højtrykspumpen. Når det er gjort kan du fjerne den slange der går over til højtrykspumpen. Det er den jernring, med et rør på, som sidder ovenpå filtret, men udlufteren skruet ned igenne... kan godt se jeg sku have taget flere billeder nu, sorry.

Jeg skruede så ophænget løst, og trak det af filtret så der var plads rundt om filtret, for det svære er at få skruet filtret af røret der går i bunden. Der sidder en forskruning om røret, som så er skruet op i filtret... det skal drejes af. Jeg endte med at bøje røret, og filtret om, så jeg ku komme til at skrue det af... men, pas på dit nye filter, bunden er svag. Jeg bøjede mit filter lidt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ja, benzinfilteret sidder et 14 år 10 måneder siden #22531

• darupe
  • darupe's profilbillede
Ja, benzinfilteret sidder et lidt irriterende sted på Carisma. Jeg gad som sagt ikke selv at klare det den dag, så det var en tur på værksted. Det blev dog en lidt dyr fornøjelse da udskiftning af lambda sonde + benzinfilter, blev til betaling af nyt originalt forrør da gevindet røg med ud. Det havde jeg foretrukket at ordne selv, så fremover roder jeg selv med bilen.

Hvad angår rensning af indsugning, så er jeg ikke lige kommet i gang med det. Jeg brugte ekstrem lang tid på at skifte bagbremser, da ankerpladerne nærmest var rustet sammen med ABS sensorerne. Det tog mange timer at få boltene ud fra ABS sensorerne, da de nærmest var større end hullerne / rustet sammen med dem. Selv da bolt hovederne var skåret af, så kunne ankerplader + sensorer stadig ikke skilles ad før et koben og lidt andre hæftige metoder blev taget i brug. Det var helt ekstremt, så et godt råd til folk er at vedligeholde deres bagbremsere selvom de ikke bruges meget under normal kørsel. Jeg må dog sige, at resultatet er dejligt da ankerplader og bremsere nu er helt nye og den fik ved samme lejlighed nyt bremsevæske på. Det er nok væsken, justering og udluftning der har gjort mest, men det gav et dejligt positivt resultat :)

Puha, det lyder satme som en 14 år 10 måneder siden #22532

• TaagMan
Puha, det lyder satme som en dyr regning. Koster det forrør ikke flere tusinde? Synes du snakkede om du ikke ville på værksted hihi....

Det gik ellers godt med min lambda, den gik nemt af... havde ikke engang et jernrør på fastnøglen, som jeg plejer hihi. Må ha været rustløsneren jeg fyrede på inden.

Jeg tværede også lidt kobberfedt på grevinderne, inden jeg pløjede den nye i, så den er nem at skifte næste gang, hvis der bliver sådan en.

Lyder rigtig træls, det du har haft gang i med bagbremserne. Mine er tromler, så jeg har heldigvis ikke det problem, men ankerpladerne foran er ikke for goe, men jeg har nu aldrig hørt noget for det... kan den virkelig dumpe syn pga. knækkede ankerplader?

Anywho, min dyt kører stadig fantastisk. Lavede en 22 km/L da jeg var ude og besøge mine forældre på vestkysten den anden dag... fanme utroligt.

Det var heller ikke meningen 14 år 10 måneder siden #22533

• darupe
  • darupe's profilbillede
Det var heller ikke meningen jeg skulle på værksted, men jeg havde ikke rigtig tid til så meget så jeg regnede med at det lige var hurtigt for dem at skifte lambda sonden og benzinfilteret. Mekanikeren fik dog hevet gevindet med ud af forrøret, så derfor røg der et nyt et på. Jeg tror nu ikke det blev gjort bevidst for at prakke mit et nyt på, men det var ikke lige et nyt forrør jeg stod med penge til. Det gik dog alt sammen fint nok, men næsten 2000 inkl. moms for et forrør er bestemt ikke billigt. Et Bosal forrør koster 895 inkl. moms hos Refako, hvilket er ganske udmærket.

Hvad angår mine bagbremser, så har jeg også tromler på min. Selve bremsedelene (bakker, fjedre etc.) var nu ikke svære at skille ad, men det at få ABS sensoren af samt selve ankerpladen, var bestemt ikke sjovt. Nu har den dog fået helt nye bolte og generelt set er alt nyt undtagen selve tromlerne. Der er jeg lige nødt til at få byttet dem jeg har købt, da de har givet mig dem der passer til Galant (diameteren er i orden, men pinboltene kan ikke gå igennem da hullerne sidder forkert).

Nu gider jeg snart heller ikke lave meget mere på den. Jeg har godt nok også udskiftet meget, men sådan er det med gamle biler. Jeg tror faktisk den forrige ejer har været eller er VIP medlem herinde. Han har nu vedligeholdt den meget godt for der har ikke været noget kritisk med den. Det er meget rart sådan noget :)

Min var alt andet end 14 år 10 måneder siden #22534

• TaagMan
Min var alt andet end velholdt, da jeg købte den. Vedkommende der har haft den, har ikke holdt lakken ved lige, så jeg har mange rustpletter på motorhjelmen, og på skærme. Mine bagskærme er også ved at være godt møre, desværre. Jeg ville ikke gøre noget ved det, før jeg havde fået mekanikken til at fungere ordentligt, så nu skal jeg til at overveje at gøre noget ved det. Jeg er godt klar over jeg aldrig får den perfekt, men det burde være muligt at fræse løs på skærmkanterne, og spartle det op, og male det igen, men skal lige have fundet et sted jeg kan få fat i noget maling der passer med farven. Under alle omstændigheder skal hele bilen poleres op, for den er mat og grim... egentlig kun pæn når den er våd, men det skulle kunne gøres... tror du ikke?

Regner med jeg kan vådslibe pletterne på hjelmen, og spray'e det op, hvis man kan få en spray der passer... men, jeg ved bare ikke lige hvor mange køber sådan noget... nogen ideer?

Jeg skal også ordne rust på 14 år 10 måneder siden #22535

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jeg skal også ordne rust på min. Jeg polerede den med noget meget blidt poleringsmiddel, men jeg tror der har været brugt spraymaling ved bagskærmene, så nu er de begyndt at boble lidt i kanten. Det skal jeg lige have ordnet inden det bliver vinter, men tror også jeg selv ordner det. Jeg skal dog også lige finde et sted at skaffe malingen, da jeg stadig godt vil ha' at farven matcher resten :)

Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder