Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma 1,8 GDi tomgang og hakken i kørsel

Hold da op. Svar kommer midt 15 år 5 måneder siden #22320

• Mortenbm
  • Mortenbm's profilbillede
Hold da op. Svar kommer midt på siden?

Eksakt pris når du har fået det set og fundet ud af om det har gjort en forskel, samt billeder vil være meget velkomment :)

Tror jeg skal spare op til en blasting...

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Jeg har været inde og købe en 15 år 5 måneder siden #22321

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Jeg har været inde og købe en ServiceRens 4 idag, og jeg vil prøve at få sprøjtet det ind i gasspjældet i aften, så skriver jeg lige om det har gjort nogen forskel i kænguru tomgang'en. :)

jeg har også fundet et sted hvor jeg kan få skiftet olie, så i næste uge får jeg skiftet til 0/30 ^_^

Roder med samme problem 15 år 5 måneder siden #22322

• Brian Juncher
  • Brian Juncher's profilbillede
Har en carisma fra 98 1,8 gdi med 230 km. på bagen. Som har de samme symtomer som vores ven her Mariamus. Kan nævne at jeg har skiftet tandrem,tændrør,drivremme,luftfilter,bensinfilter(temligt bøvlet) og skiftet olie til gdi olie fra shell. Har haft gaspjældhus af og rengjort det så man kunne bruge det til en operation, skiftet alle vacum slanger, nulstillet styrebox flere gange men den laver stadig ballade, men min går ikke ud når den er kold, så kører den fint.Men med varm motor står den og ruller i tomgang, og omdrejningerne falder langt ned når man kobler ud under kørsel, ses også på lyset på bilen, men med aricon til hjælper det på tomgand. Skal lige have målt det hele igenem når jeg lige får tid. Det er ligesom at den får for meget bensin når den er varm,den lugter som et gammelt oliefyr ud af udsødningen, og ryger sort. så tempføler til indsprøjningen eller lamdasonde er et par muligheder. men skal nok lige poste når det er kontroleret

#14 jeg har de samme 15 år 5 måneder siden #22323

• darupe
  • darupe's profilbillede
#14 jeg har de samme problemer med min Carisma 1.8 GLS fra 97 der stadig ikke har rundet de 200.000 km. Den suger også en anelse mere benzin og går langt ned i tomgang når der kobles ud (først når den er varm, tomgang er høj når den er kold). Jeg blev anbefalet at skifte benzinfilter, men jeg har opdaget at min udstødning er utæt et sted efter manifolden, så jeg vil også prøve at undersøge lambda sonden og katalysatoren inden jeg prøver at skifte andre ting. Jeg ved ikke hvor meget uro en ødelagt pakning/utæthed kan forårsage, men jeg har i sinde at prøve at gå udstødningen 100% igennem.

Jeg har også overvejet at 15 år 5 måneder siden #22324

• mariamus
  • mariamus's profilbillede
Jeg har også overvejet at skift benzinfilteret. Det er da en relativt billig ting at starte med :)

Prøvede ServiceRens 4, og det gjorde da et eller andet. Det virker da som om den ikke længere bare går ud når bilen er kold. men der er stadig ryk under kørsel, og kænguru hop i tomgangen. (Men det er bare ikke altid den gør det.)

Jeg har overvejet at stramme eller udskifte kileremmen, da det virker som om bilen ikke får strøm nok. (omdrejningerne går op når jeg slukker aircon.)

#16 kænguru hoppene opstår 15 år 5 måneder siden #22325

• darupe
  • darupe's profilbillede
#16 kænguru hoppene opstår også på min, men ikke altid. Det er som om det også afhænger lidt af vejrforholdene. Tomgangen er dog lidt underlig idet den nogen gange næsten dykker til 0 rpm, men lige får hevet sig op på i hvert fald de 500 rpm. Den kører dog uden problemer så længe du ikke holder i kø på f.eks. motorvejen.

Som du også selv nævner, så har jeg udover udstødningen, også tænkt mig at undersøge det med strømmen for min stiller sig også afhængig af hvor meget strøm jeg bruger (lyset ændres lige i et sekund). Nogen gange kan jeg snyde den, hvor den fx har kørt med blæseren tændt og står på 500 rpm. Så snart den så slukkes, så stiger den til 700-800 rpm i et stykke tid. Det er dog ikke altid den kan snydes, men jeg synes det er underligt at man overhovedet kan.

Todo må derfor være:
- Undersøge om gasspjældet er renset, da jeg synes det gik sindssygt hurtigt da de gjorde det på værkstedet
- Undersøge om kileremmen er for slap selvom den ikke piver
- Undersøge udstødningen (lambda sonden, katalysatoren, ...)
- Skifte benzinfilter

Så må vi se om noget af det hjælper.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder