Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
InCarEntertainment - HiFi, men også ind/udvendig styling.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Maling af bil

Maling af bil 18 år 4 måneder siden #13983

• 's profilbillede
Jeg kom også lige på et tip eller to.

Jeg brugte en rund stålbørste til lufttryk til at slibe rust ned med. Den fungerede rigtig godt, men krævede desværre en lidt større kompressor end den vi havde.

Vi gav bilen 5 lag maling, inden vi synes den var helt spot on.

Bare pas på det ikke kommer til at løbe, så sørg for at holde pistolen i gang og svinge den frem og tilbage hele tiden.

Husk også at rense pistolen engang i mellem. Vi havde problemer med at den stoppede en smule til. Det resulterede i at der samlede sig lidt maling ude i spidsen, som blev skudt af sted næste gang man startede med at sprøjte, så der kom lidt pletter/klatter på bilen.

Inden man begynder kan man evt. spartle diverse ting med lidt glasfiber spartel og slibe det ned.

God arbejdslyst
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Maling af bil 18 år 4 måneder siden #13984

• Frimann
  • Frimann's profilbillede
køb ikke en billig pistol husk og smid et filter på der opsamler det vand der vil kommer fra komp. ellers vil der komme vand i mallingen, slib bilen godt så der er en god overflade ! kan ikke lige huske sandpapir´s korn....

brug en god grunder ! når det er gjort slib den let ned så du hjerne de så ujævnheder der vil være ! så grund igen ! og slib ! tør der efter af med cellose for og fjerne fedt ! begynd så med lakkering med den rigtig lak som passer til grunderen ! man kan ikke bare bruge en vinkel som helst da det så ikke vil binde ! lakker flere gange efter egent ønske og slib let mellem hvad gang ! så du for en jævn overflade ! nåe sidste lag lak er på ! lad det tøre i meget lang tid ! inde du påføre klarlak gerne 3-5 lag jo mere jo beder ! men stadig ikke overdrevet ! hvis man vil havde en ekstre flot finhis så våd slib til sidst !

giv dig god tid ! bliver noget beder end og skynde sig !

Maling af bil 18 år 1 måned siden #13985

• 's profilbillede
hvaa har vi ikke en halv autolakør i klubben :D

står nemlig selv og overvejer at gi dytten en udvendig omgang smuksering :D

(ja nully og lau... jeg ved det godt... bruger aaaalt for mange penge på min bil på spredte områder :P )

lakering 14 år 8 måneder siden #13986

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
ved godt at det er et meget gammelt emne, men hvis der er nogen der er interesseret så er her en hurtig gennemgang.
ret mig endelig hvis der er nogen der ved bedre.

1. rust fjernes ved at slibe til blankt metal.-gennemtæringer fjernes og en ny plade svejses i. svejsningen slibes let og bankes ind. det er nemmere at spartle en bule ud end at spartle en bakke væk:-)
2. spartel med finspartel. evt med glasfiberspartel først hvis bulen er slem. slib kanterne og spartelen plane så der er en glat overgang. spartel evt. igen hvis der er nogen små huller eller lign. jeg strater med en korn 80 på excentersliberen og slutter med 240.
3. grundmal det hele godt. letslib det hele med en korn 500.
4. giv det filler/fylder og slib igen med korn 800. filler igen og slib med korn 1200. det skal kun lige let slibes. man må ikke slibe igennem filleren.
4. sprøjtemal med den ønskede farve/basecoat. slib igen let med korn 2500. giv den et lag mere.
5. giv den klar lak. slib let med korn 2500 og laker igen. lad det hele hærde godt op. og evt. poler det hele.

den bedste autolak er efter min mening spies & hecker fra baaden jensen.
sørg for at holde den rigtige afstand fra sprøjtepistolen til emnet der lakeres. hvis du har for lang afstand, kan du risikere at få det der hedder appelsinhud og hvis den er for tæt på, kan du risikere at lakken løber.
bevæg din arm når du sprøjtemaler og ikke dit håndled. så får du en mere ensartet lakering.
slibningen er noget af det vigtigste når du skal lakere. de mindste ridser, kanter osv bliver meget synlige når der kommer lak på.

god fornøjelse.
Vedhæftninger:
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder