<div>Hej, jeg vil bare høre, om der er nogle GDI-eksperter, som har nogle bud på de problemer jeg har med min Space Star.</div><div>En årgang 1999 1,8 GDI Space Star, som jeg købte for 5 år siden, hvor den havde kørt 70.000 km.</div><div>Jeg oplevede det samme som mange andre, ujævn tomgang, usikker igangsætning m.m. De symptomer som mange GDI-ejere taler om. Jeg fandt ret hurtigt ud af at give den noget Bell-add servicerens 2b, som det hedder, til indsugning på benzinmotorer, og det havde en ganske god effekt.</div><div>Jeg injicerede det i indsugningsslangen, så luftmassemåleren ikke blev berørt af processen.</div><div>Det har den så fået med jævne mellemrum, og jeg har også prioriteret Shell V-pover som brændstof.</div><div>Den har fået lov at bestille noget, med kvik kørsel og gode lange motorvejsture, godt med omdrejninger o.s.v.</div><div>Nu har den så kørt 150.000 km, og nu skaber den sig rimeligt meget. Det er kommet pludseligt, hvor den ikke vil starte, når den er varm, og vanskeligt når den er kold, men der kan man lokke den i gang med et par forsøg. Når den er startet, kører den fint, og trækker som den skal m.m.</div><div>Jeg har prøvet at kontrollere spjældet, og det ser ud til at virke som det skal. Jeg har også prøvet at skifte følerne til kølevæsken, uden nogen effekt.</div><div>Motorfejllampen tænder, og slukker igen efter nogle sekunder, ganske som den plejer når man starter bilen.</div><div>Vil en tur på Mitsubishi værksted med fejludlæsning mon afsløre noget, når kontrollampen ikke reagerer ?</div><div>Jeg har fulgt med i TaggMans GDI rensningsprojekt, og det har jeg da mod på, men er ikke overbevist om, at tilkoksning er problemet.</div><div>Når jeg drejer nøglen kommer der en svag hyletone fra en komponent på motoren, som jeg ikke præcist kan lokalisere, men den har muligvis haft den hele tiden. Sådan en multivibrator lyd ting.</div><div> </div><div>Jeg frygter jo spjæld og pumpe, det er rimeligt dyre komponenter, men jeg har svært ved at se, hvordan disse komponenter kan fungere fint, når motoren er kold, men ikke når den er varm ?</div><div>Jeg har også overvejet lambda-sonden, men jeg har ikke prøvet at skifte denne.</div><div> </div><div> </div><div>Nogle som eventuelt har oplevet noget lignende, eller har en formodning om, hvad der plager bilen, siger jeg på forhånd tak til, hvis i vil have ulejlighed og skrive lidt om det.</div><div> </div><div>Morfarben</div>