Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: GDI vil ikke starte, når den er varm.

GDI vil ikke starte, når den er varm. 13 år 9 måneder siden #4285

• Morfarben
  • Morfarben's profilbillede

<div>Hej, jeg vil bare høre, om der er nogle GDI-eksperter, som har nogle bud på de problemer jeg har med min Space Star.</div><div>En årgang 1999 1,8 GDI Space Star, som jeg købte for 5 år siden, hvor den havde kørt 70.000 km.</div><div>Jeg oplevede det samme som mange andre, ujævn tomgang, usikker igangsætning m.m. De symptomer som mange GDI-ejere taler om. Jeg fandt ret hurtigt ud af at give den noget Bell-add servicerens 2b, som det hedder, til indsugning på benzinmotorer, og det havde en ganske god effekt.</div><div>Jeg injicerede det i indsugningsslangen, så luftmassemåleren ikke blev berørt af processen.</div><div>Det har den så fået med jævne mellemrum, og jeg har også prioriteret Shell V-pover som brændstof.</div><div>Den har fået lov at bestille noget, med kvik kørsel og gode lange motorvejsture, godt med omdrejninger o.s.v.</div><div>Nu har den så kørt 150.000 km, og nu skaber den sig rimeligt meget. Det er kommet pludseligt, hvor den ikke vil starte, når den er varm, og vanskeligt når den er kold, men der kan man lokke den i gang med et par forsøg. Når den er startet, kører den fint, og trækker som den skal m.m.</div><div>Jeg har prøvet at kontrollere spjældet, og det ser ud til at virke som det skal. Jeg har også prøvet at skifte følerne til kølevæsken, uden nogen effekt.</div><div>Motorfejllampen tænder, og slukker igen efter nogle sekunder, ganske som den plejer når man starter bilen.</div><div>Vil en tur på Mitsubishi værksted med fejludlæsning mon afsløre noget, når kontrollampen ikke reagerer ?</div><div>Jeg har fulgt med i TaggMans GDI rensningsprojekt, og det har jeg da mod på, men er ikke overbevist om, at tilkoksning er problemet.</div><div>Når jeg drejer nøglen kommer der en svag hyletone fra en komponent på motoren, som jeg ikke præcist kan lokalisere, men den har muligvis haft den hele tiden. Sådan en multivibrator lyd ting.</div><div> </div><div>Jeg frygter jo spjæld og pumpe, det er rimeligt dyre komponenter, men jeg har svært ved at se, hvordan disse komponenter kan fungere fint, når motoren er kold, men ikke når den er varm ?</div><div>Jeg har også overvejet lambda-sonden, men jeg har ikke prøvet at skifte denne.</div><div> </div><div> </div><div>Nogle som eventuelt har oplevet noget lignende, eller har en formodning om, hvad der plager bilen, siger jeg på forhånd tak til, hvis i vil have ulejlighed og skrive lidt om det.</div><div> </div><div>Morfarben</div>
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Er hyletonen noget ala det du 13 år 8 måneder siden #25542

• darupe
  • darupe's profilbillede
Er hyletonen noget ala det du kan høre her: <a href="www.youtube.com/watch?v=5-RUKpZy8G0">www.youtube.com/watch?v=5-RUKpZy8G0</a> ?

Hvis det er, så er det højst sandsynligt også der dit problem ligger. Hvis nu bare bilen kun havde problemer når den blev varm, så kunne vi pege på en sensor, men da den også har problemer når den er kold, så er det højst sandsynligt gasspjældet. Tilsodning kan dog også give den problemer og der kender jeg kun TaagMan som har haft mod på at rense den grundigt. Han siger det hjælper meget, men at den desværre soder til hurtigt igen. Han har også skiftet luftmængdemåler, hvilket forbedrede benzinøkonomien en del og umiddelbart også trækkraften.

PS: Se også løsningen på det med gasspjældet her: <a href="www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA">www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA</a>

Jamen, det lyder rigtigt nok, 13 år 8 måneder siden #25543

• Morfarben
Jamen, det lyder rigtigt nok, og jeg havde også tænkt mig at følge vejledningen fra you-tube videoen. Men så læste jeg et andet sted, at spjældet skal indstilles igen hos mitsubishi, hvis man har haft det afmonteret. Men, hvis spjældet er defekt, hvad meget tyder på, så er der jo grænser for de ulykker man kan lave her. Jeg afmonterer og kontrolerer magneter m.m. Og rigtigt mange tak for tilbagemeldingen, jeg havde set videoen, men havde slået lyden fra på min computer, så jeg havde ikke lige registreret den specifikke lyd. darupe, det skal du have tak for. MVH morfarben

For at justere spjældet igen, 13 år 8 måneder siden #25544

• darupe
  • darupe's profilbillede
For at justere spjældet igen, så skal du blot have et multimeter og lidt tålmodighed. Jeg vil ligeledes anbefale dig at købe en værkstedsmanual på ebay (leveres typisk på cd eller via download). I manualen kan du finde en guide til justering af gasspjældet, hvilket indebærer at du skal dreje lidt på TPS og måle om værdierne er indenfor et bestemt område samt se om spjældet gør som det skal. Jeg har desværre kun manualen til en alm. 1,8 og der er værdierne lidt anderledes så vidt jeg ved.

Det skal også siges at mit spjæld er uden magneter, hvilket også gør sig gældende på nogle få GDI modeller såsom den TaagMan har. De fleste har dog et spjæld med magneter.

Jeg fik her for et par dage 13 år 8 måneder siden #25545

• Mortenbm
  • Mortenbm's profilbillede
Jeg fik her for et par dage siden lavet en motorrens på min spacestar fra 01.

Det har hjulpet så eventyrligt meget at man skulle tro det var en ny bil.

Dog vil jeg sige at det er ret så besværligt på space star at få afmonteret både indsugningsmanifold og gasspjæld. Møtrikkerne kan være svære at finde. Men alt var sodet til. Ikke voldsomt, men dog stadig 1 mm tykt (ca).

Min operation tog ca 8 timer alt i alt, men nu er bilen dæleme også dejlig at køre. Selv mit tikkeri er forsvundet?!

Kan kun anbefale at rense vognen. Men hvor tit det skal gøres skal jeg ikke kunne gøre mig klog på.

Har ligeledes hørt om noget andet rens. RVS-Tec som skulle kunne afhjælpe.

Vh

Morten

Og nu har jeg fået 13 år 8 måneder siden #25546

• Morfarben

<div>Og nu har jeg fået kontrolleret og renset gasspjældet. Det var en lidt anden type (EAC50-002), i forhold til you-tube videoen. Magneterne er lukket inde i en plastic-cylinder, og det fejlede ikke noget, ud over at være fuldstændigt sodet/kokset til. Og når jeg lyser ned i indsugningen, så hænger slammet ligefrem ned fra toppen af.</div><div>Det ændrede ikke noget på problemet, altså rensningen af gasspjældet, men så fik jeg da konstateret, at det ikke er gasspjældet der er årsag til misseren. Jeg er rimeligt sikker på, at det er sod/slam/koks der giver kvalerne. Og mon ikke den metode med service-rens bevirker, at man udsætter tidspunktet for den totale rensning, men at tilkoksningen bliver tilsvarende forøget, inden motoren giver op. Jeg må nok desværre give TaggMan ret.: Den motor er ikke færdigudviklet til europæiske forhold. Og belægningerne. Det er jo værre end asfalt. Nogle steder brænder det fast til en hård belægning, andre steder er det ligesom sirup, i tykkelser på 5-7 m.m. Det er godt nok vanskeligt at fjerne. Jeg har ikke pt. besluttet, hvad jeg vælger at gøre med den.</div><div> </div><div>Tak for hjælp og interesse om problemet.</div><div> </div><div>MVH</div><div>Morfarben</div>
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder