Som opsummering, ser det ud til at folk har prøvet følgende:
1. Rense gasspjæld / montere et nyt
2. Rense/undersøge indsugning
3. Skifte tændrør
4. Skifte benzinfilter
5. Skifte batteri
6. Skifte/justere kilerem
7. Skifte luftfilter også med K&N/Green Filter indlæg
Personligt har jeg selv lagt mærke til at bilen opfører sig værre i dårligt vejr end i solskinsvejr. Problemet er bare, at den ikke ser ud til at blive påvirket af voldsom regn, men snarere temperaturen eller luftfugtigheden. Jeg vil derfor ikke skyde på, at det er ledningsnettet der decideret er utæt, men nærmere en sensor som leverer forkerte værdier.
Jeg ved umiddelbart ikke, om der er nogen med dette problem (undtagen det med tomgang der hopper fra 800-1400 rpm), der har prøvet at montere ny luftmængdemåler? Jeg vil dog personligt prøve at undersøge ventilen til tomgangen i gasspjældet. Dernæst vil jeg bare som forsøg prøve at montere en ny lambda sonde, selvom jeg også mener en anden har prøvet dette. Hvis jeg så stadig ikke ud fra ovenstående liste har fundet løsning, vil jeg prøve at skifte kul på generatoren. Dernæst skifte indsprøjtningsventilen (har en GLS, så det koster ikke en formue).
Det der undrer mig mest, er at der er så mange Carisma'er der har dette problem, men ingen værksteder ser ud til at kunne løse fejlen. De skifter bare alting indtil man til sidst er heldig at det fungerer. Kan det virkelig passe, at ingen ved præcis hvorfor denne fejl opstår altså det med lav tomgang / lys der blinker når der kobles ud?
*** UPDATE ***
Den indsprøjtningsventil passer desværre ikke 100% på carisma'en, så den dropper jeg. Jeg vil da også mene, at det ikke er den der er synderen.