Hej forum,
Som emnet antyder, så har jeg en anelse problemer med at holde min vogn i tomgang. Det der sker når jeg kobler ud er at motoren, hvis den ellers holder sig igang, falder til 500 omdr./min. Efter nogen få sekunder kommer omdrejningerne så op til ca 900-1100 og bliver der. Hvis jeg så vipper lidt med speederen, så falder den omgående ned til 500 omdr. igen.
Jeg har et eksemplar af tolerancedata hvor jeg har prøvet at følge instruktionerne for at justere tomgang, som er som følger:
1: Sæt tænding til i 15 sek. så tomgangsregulatoren har stabiliseret sig...
2: Tændingen slås fra og stikket på tomgangsregulatoren afmonteres, der går jeg ud fra der menes det store stik som er "indexeringen" til regulatoren. Jeg har dog også prøvet at fjerne dem begge på en gang.
3: Motoren startes og indstilles til 850 +/- 50. Her sker der så det finurlige at bilen dårlig kan starte igen, selvom den lige har stået i tomgang ved 8-900 omdr.
4: Stikket sættes på plads igen...
Lyder ret simpelt, men det virker ikke

... Jeg har efterfølgende prøvet at dreje på justerskruen der har fat i tomgangsregulatoren, som jeg i øvrigt også har skiftet, og der lader det til at reguleringen virker fortrinligt. Lige indtil man kommer ud at køre, det virker som om at reguleringen er for sent ude når man kører og så kobler ud (jeg ved ikke om jeg er ved at blive fuldstændig sindssyg men det virker også som om at den bliver på 500 omdr. indtil man holder helt stille!?!). Der sidder dog også en anden justerskrue på selve spjældhuset som ikke rører ved gasspjældet lige pt. men det gør det så heller ikke på de 2 andre reservedelsmotorer jeg har stående at kigge efter...
Er der noget jeg har totalt overset eller er det en elektrisk fejl? Jeg har heldigvis masser af dele at kunne udskifte med hvis der sidder en med en rigtig god ide. Styreboks har været nulstillet ved at fjerne batteriet, tomgang i 15 min. også afprøvet uden held. Hvis der er tvivl om de elektriske komponenter der måtte sidde på motoren, kan jeg sagtens sende billeder af disse men jeg regner næsten med at de fleste herinde kan reservedelsnumrene i hovedet snart

.
Noget helt andet er, der er ikke meget varme i bilen for tiden. Det er kommet efter at jeg har fået skiftet toppakningen. Før pakningen blev skiftet, blev vandet skiftevis mega varmt og køligt. Kan der stå luft i varmeapparatet og i så fald, er der en god måde at få dette ud på? Køleren er fuld af vand og det flyder ved øjesyn, frit. Temperaturmåler ligger i samme område som altid, dvs. lidt under midten af "normalområdet". Jeg har prøvet at lade bilen stå i tomgang på en skrånende overflade men det hjalp heller ikke
På forhånd tak.