Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991

Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26094

• Hubbi
  • Hubbi's profilbillede
Hej forum,

Som emnet antyder, så har jeg en anelse problemer med at holde min vogn i tomgang. Det der sker når jeg kobler ud er at motoren, hvis den ellers holder sig igang, falder til 500 omdr./min. Efter nogen få sekunder kommer omdrejningerne så op til ca 900-1100 og bliver der. Hvis jeg så vipper lidt med speederen, så falder den omgående ned til 500 omdr. igen.

Jeg har et eksemplar af tolerancedata hvor jeg har prøvet at følge instruktionerne for at justere tomgang, som er som følger:

1: Sæt tænding til i 15 sek. så tomgangsregulatoren har stabiliseret sig...
2: Tændingen slås fra og stikket på tomgangsregulatoren afmonteres, der går jeg ud fra der menes det store stik som er "indexeringen" til regulatoren. Jeg har dog også prøvet at fjerne dem begge på en gang.
3: Motoren startes og indstilles til 850 +/- 50. Her sker der så det finurlige at bilen dårlig kan starte igen, selvom den lige har stået i tomgang ved 8-900 omdr.
4: Stikket sættes på plads igen...

Lyder ret simpelt, men det virker ikke :dry: ... Jeg har efterfølgende prøvet at dreje på justerskruen der har fat i tomgangsregulatoren, som jeg i øvrigt også har skiftet, og der lader det til at reguleringen virker fortrinligt. Lige indtil man kommer ud at køre, det virker som om at reguleringen er for sent ude når man kører og så kobler ud (jeg ved ikke om jeg er ved at blive fuldstændig sindssyg men det virker også som om at den bliver på 500 omdr. indtil man holder helt stille!?!). Der sidder dog også en anden justerskrue på selve spjældhuset som ikke rører ved gasspjældet lige pt. men det gør det så heller ikke på de 2 andre reservedelsmotorer jeg har stående at kigge efter...

Er der noget jeg har totalt overset eller er det en elektrisk fejl? Jeg har heldigvis masser af dele at kunne udskifte med hvis der sidder en med en rigtig god ide. Styreboks har været nulstillet ved at fjerne batteriet, tomgang i 15 min. også afprøvet uden held. Hvis der er tvivl om de elektriske komponenter der måtte sidde på motoren, kan jeg sagtens sende billeder af disse men jeg regner næsten med at de fleste herinde kan reservedelsnumrene i hovedet snart :lol: .

Noget helt andet er, der er ikke meget varme i bilen for tiden. Det er kommet efter at jeg har fået skiftet toppakningen. Før pakningen blev skiftet, blev vandet skiftevis mega varmt og køligt. Kan der stå luft i varmeapparatet og i så fald, er der en god måde at få dette ud på? Køleren er fuld af vand og det flyder ved øjesyn, frit. Temperaturmåler ligger i samme område som altid, dvs. lidt under midten af "normalområdet". Jeg har prøvet at lade bilen stå i tomgang på en skrånende overflade men det hjalp heller ikke :(

På forhånd tak.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26095

• Morten
  • Morten's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Modtagne TAK: 10
Jeg har faktisk en bil magen til din og den er begyndt med noget lignene.
Hver gang jeg stopper ved lyskryds og lign, så dykker omdrejningerne lige til 500 og så op på 800 igen.
Sker hver gang jeg har "givet gas og så slipper den" den går næsten istå.
Men min er hurtigt på 800 igen så jeg har bare vænnet mig til det.

Men galanterne har et hav af ting der kan påvirke tomgangen. stepmotor(ISC) ikke at forglemme.
Har du sådan en extra er den jo hurtigt lige at teste.
eller en vacuum lækage måske.
Celeste 1600 ST 1980
Galant VR4 1991
Carisma GDI auto 1999

Sv: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26096

• Dani
  • Dani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Modtagne TAK: 3
Prøv også lige at tage lambda sonden af og rens den med stålbørste og brænd belægningerne af, og undersøg stikket om der er god forbindelse.
Kan også være styreboksen skal skiftes til en ombytter, men prøv de andre ting først, måle stepmotor osv.
Husk at tanke Shell V-Power højoktan, det renser tændrør osv.
Danigalant.dk

Hvid Dynamic 4x4, 1991
Grøn Dynamic 4x4, 1992
Sort Dynamic 4x4 med VR4 gearkasse og bagtøj, 1989, er ved at blive bygget om til race med 450HK turbo motor.
Sidste redigering: 13 år 5 måneder siden af Dani.

Sv: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26101

• geo10
  • geo10's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
  • Modtagne TAK: 5
Hej, jeg har oplevet at den kan gøre det , pga tændrøret, den ene elektroe var, væk. men kørte ellers fint

Sv: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26102

• Hubbi
  • Hubbi's profilbillede
Hold da op, hurtig respons :) Jamen stepmotoren/tomgangsregulatoren virker hurtigt og præcist når den endelig gør det. Dette har jeg som sagt testet ved at skrue på justerskruen dertil og den får hurtigt stabiliseret tomgangen igen. Kan det mon være speedersensoren der er gal på den? Alle vakuumslanger har jeg også gennemgået.

Men der er vel ikke så meget andet at gøre end at prøve at skifte/rense forskellige ting ved lejlighed og håbe på det hjælper. Lambdasonde, styreboks, mængdemåler osv osv og håbe jeg finder synderen undervejs :D Imens må jeg forsøge at rigge tomgangen på gammeldags manér med den anden justerskrue, det er møg irriterende at gå i stå hele tiden :)

V-power vil jeg også prøve at hælde på, det kan godt være at sprøjtet hos Uno-x ikke er meget bevendt. Tændrørene er spritnye Beru med 4 elektroder og de brænder ganske godt med en fin lysebrun overflade på alle 4. Det Denso bras fra Thansen kører jeg ikke med - klog af skade :)
Sidste redigering: 13 år 5 måneder siden af Hubbi.

Sv: Tomgangsproblemer, Galant 1,8 1991 13 år 5 måneder siden #26103

• Nully
  • Nully's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Modtagne TAK: 46
Prøv det med lambdasonden og prøv at rense gasspjældet kan være det ikke lukker helt til på grund af sod er din banke sensor afmonteret så sæt den på igen kan også være årsagen til den ikke finder tomgangen igen

det med varmen start motoren og åben for varmen tag låget af køleren lad den stå i tomgang til blæseren er gået i gang et par gange så burde den være udluftet

Hvis du ikke har styreboks og det skulle vise sig at være den så har jeg ombyttere :)
Galant for ever
Den ene af 2 der selv har kørt en højre styret Evo 3
Den eneste af 2 der selv har kørt en Evo 8
Har selv kørt et modulvogntog fra Frode Laursen på 25m
www.nullysgalant.dk
www.mitsu-shop.dk
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.223 sekunder