Jeg tror ikke, at motoren tager skade af 6000 o/min i
et par minutter, hvis den er gennemvarm og oliestand og tandrem er i orden, men det synes jeg nu ikke, at min bil skal
udsættes for. En del af tilsodningen sidder i indsugningsmanifolden hvor EGR ventilen recirkulerer udstødningsgassen
og det forsvinder vel næppe ved at køre med speederen i bund i par minutter.
Efter hvad jeg har læst om andres
problemer med GDI'en, så må jeg sige, at jeg har bemærkelsesværdigt få problemer med min. Jeg kører ikke på Shells
GDI olie, men dog altid fuldsyntetisk og skifter for hver 10.000 km. De eneste problemer jeg har er lidt ujævn tomgang
af og til og en sjælden gang hugger den under acceleration. Til gengæld kører den ca. 15 km/l

, hvilket jeg er
ovenud tilfreds med. Morfarkørsel eller ej - efter en frisk tur til Jylland og tilbage igen havde jeg kørt 704 km
motorvejskørsel ved 110 - 130 km/t alt efter fartgrænserne

plus lidt bykørsel og så kunne der lige presses 47
liter ned i tanken. Forbrugsmåleren sagde 6,1 l i gennemsnit altså 16,4 km/l, men den er altid lige lovlig
optimistisk.