Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: chiptuning af galant 1.8 glsi

RE: 20 år 5 måneder siden #8137

  • 's profilbillede
At turbokittet ikke kan godkendes ved syn må bunde

i at effektforøgelsen bliver for høj.

Der er regler for hvor meget man må tune på sin motor uden at det kræver

omsyn eller ekstra afgift.

Følgende er fundet på nettet:

Når der foretages konstruktive ændringer, er

hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1.

registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan

gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også

gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

For biler registreret

første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne

ejerafgift er fastsat efter dette.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens

støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20%

effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny

standstøjsmåling.


Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at

være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større

effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra

fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for

at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i

henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere

effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for

effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive

ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af

registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive

ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22.
og Bekendtgørelse om godkendelse og

syn.

Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav – og bed om dokumentation

til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven

§67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god ide at spørge bilimportøren om

fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Må man chiptune?
For chiptuning gælder udover de

ovennævnte regler også særlige bestemmelser. Chiptuning, herunder såkaldte ”powerbokse”, som manipulerer bilens

motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere biler, dvs. biler der opfylder ”euro 3”

bestemmelserne, som trådte i kraft 1. januar 2001. Undtaget er dog biler der inden 1. april 2004 er godkendt med dette

som konstruktive ændringer, og det fremgår af registreringsattesten.

Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen

ikke er lovlig før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er

bilen ikke godkendt – og dermed ikke lovlig.

Skal der betales afgift igen?
Spørgsmål om afgifter i

forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats

hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af hvornår der skal betales fornyet afgift.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

chiptuning af galant 1.8 glsi 20 år 5 måneder siden #8138

  • 's profilbillede
www.su-racing.dk gør det også i kompressore, men det

er endnu dyrere da en rå kompressor koster op i mod 3-4 gange så meget som en turbo.

Ang. syn og tuning så er

det et gedemarked af format. alle synsmænd kan forlange TÜV godkendelse på al tuning der bliver monteret og det kan i

mange tilfælde være svært med turbokits. Jeg ved at Kolstrup samt Schmiedmann laver enkelte kompressor kits med TÜV

godkendelse til BMW. Og så kan de med lethed synes.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

chiptuning af galant 1.8 glsi 20 år 5 måneder siden #8139

  • 's profilbillede
som Ginzu siger Tüv godkendelse hvad der skal bruges

... desværre koster sådan en fætter det blege i danmark, de skulle dog tilgengæld være noget billigere i sverige og

tyskland (vist noget omkring de 20k men det kan jeg ikke helt huske).

Derudover, skulle det være blevet en del

sværere at slippe afsted med trykladning - alle former for trykladet tuning er vist blevet forbudt. Jeg kender indtil

videre 2 der har fået konfiskeret deres biler - simpelthen på grundlag af ulovligt tuning (turbo i deres tilfælde). De

har så fået dem igen en uge eller 2 efter (sammen med en bøde) og besked om at møde op til omsyn inden for x antal

dage. Man kan så også argumentere for at de bare har været møguheldige :-)

Da jeg selv havde det på min Carina

blev jeg da også stoppet et par gange men kunne bortforklare mig med at det jo ikke larmede eller forurenede mere end

før (en lille hvid løgn men skidt) ... det er åbenbart ikke så nemt længere :cry:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

chiptuning af galant 1.8 glsi 20 år 5 måneder siden #8140

  • 's profilbillede
lyder sgu besværligt.. lidt for besværligt

egentlig..

Så tror enden på det bliver skarpere knaster, og neddrejet svingfætter..

hvem skal man bruge

til det hvis man bor i nordjylland?? :roll:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

chiptuning af galant 1.8 glsi 20 år 5 måneder siden #8141

  • 's profilbillede
Prøv Su-racing :wink:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

chiptuning af galant 1.8 glsi 20 år 5 måneder siden #8142

  • 's profilbillede
DO'H... :roll:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder