Motoren kan finde på at ryste, hvis man
har lavet følgende fejl:
Glemt, at udstødningsknasten hopper en tand tilbage - husk låse, de koster 200 ved
biltema. I det tilfælde, er der også fiskekutterlyd.
Når man har skiftet, venter man med at hive stiften i
"dørpumpen" ud. I stedet drejer man motoren to hele omdrejninger, så alle mærker atter står rigtigt - og så ser man
efter ,at de gør det.
Mærkerne er: når låsetappene på knasthjulene står opad, så er det kl. 3 på udstødningen og
kl. 9 på indsugning. De skal flugte med topstykket, og stå præcis over for hinanden, dal mod top.
Krumtap og
oliepumpe skal også stå på deres mærker, check den lille vinkel.
balanceakslens mærke overfor prikken. Den anden
kan ikke skride, når man holder den med skruetrækkeren gennem hullet under startmotoren.
Husk også at checke, at
krumtappen ikke glider en tand, når man sætter tandremmen på udstødningsknasten som den sidste.
Som regel skal man
så sætte tændingen til 20 grader før top, da krumtappen så står femten grader for tidligt. Virker på min, indtil jeg
får skilt det ad igen. Giver svømmende tomgang, undtagen når bilen holder stille.
Når man har prøvet at dreje 2
omgange, og mærkerne passer, så fjern stiften i pumpen og vent i ca. et kvarter. kør to omgange mere, og check alle
mærker igen. Her kan det ofte være gået galt, især med krumtappen ,hvis hjulene er slidte.
Du har sandsynligvis
været heldig med, at pumpen har givet fuldt udslag natten over, trukket en tand den rigtige vej, og så er rystelserne
væk.
Men hvis jeg var dig, ville jeg så alligevel overveje en ny pumpe.
Min egen var slidt, og det medførte, at
den trak fem tænder over en fugtig dag, hvor tændingen var lidt sløv og gav en bagskid.