Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: Omdrejningstæller

Omdrejningstæller 20 år 10 måneder siden #679

  • 's profilbillede
Jeg er den lykkelige ejer af en

Mitsubishi Galant 2,0 16V GTi Dynamic-4, fra 1992, som kører utrolig godt. Eftersom der er omdrejningstæller i bilen,

vil jeg meget gerne vide, om der er nogen der ved, hvad omdrejningstælleren skal stå på, for at bilen kører mest

økonomisk. Jeg kan ikke finde noget i instruktionsbogen, kun en side med hastigheder hvor jeg skal skifte gear, for at

bilen kører mest økonomisk. Så vidt jeg kan se kører den ikke med samme omdrejninger ved fx 80 km/t i 3. henholdsvis

4. gear.
Det er lidt træls at vide, at der er omdrejningstæller i bilen uden at man ved, hvordan den skal

bruges.
Jeg er interesseret i hastigheder ved 60 km/t, 80 km/t, 100 km/t og 130 km/t. Tak for hjælpen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Omdrejningstæller 20 år 10 måneder siden #7585

  • 's profilbillede
Hmm, det er svært at sige, og jeg har heller ikke selv

en Galant, men jeg har dog et bud.
Hvis du vil køre økonomisk skal du bare køre i så højt gear så muligt uden den

sejtrækker. Du skal nok ligge på omkring 2000 - 2500 omdr.
60 km/t = jeg vil skyde på 4 men måske 3 da det er en

stor motor
80 km/t = 5 gear. Igen måske 4 da jeg ikke kender motoren
100 og 130 km/t = 5 gear.

Jeg ved at

en Mazda 626 1.8 køre fint 80 km/t i 5. gear.

Da det er en GTi vil jeg skyde på den har masser af moment, så

derfor kan du godt køre i høje gear selvom den sejtrækker en lille smule.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Omdrejningstæller 20 år 8 måneder siden #7586

  • 's profilbillede
Med vacuummeter og omdrejningstæller er det min

erfaring, at den gamle 20-40-60-80 strategi fra 626´eren skaber det fornødne resultat.
Jeg kan dog køre bedre end

fartpiloten, når jeg følger vacuummeteret, og det ser også ud til, at acceleration i 5. gear er dyrt, så gå ned i

4.

sidste gode måling lige dele korte og lange ture målt på en enkelt tankfuld: 12,7 km. /l. ved

"mazdastrategien".(Min gamle 626 2.0 glx kunne presses til 14,5 selvom den havde gået 275tkm, men det var jo ikke

nogen GTI (107 hk)).
Det skal lige siges; alt var bedstefarkørsel, men der var da ingen der dyttede, eller som

fulgte med deropad, så det kan sikkert gøres bedre.
Skal det være lidt sjovere, så op omkring de 3-3500

omdrejninger. Det siger som regel 11,5 km./l.

Mere sjov og et par reset af computer med efterfølgende tomgang:

10,8 km/l. Det ser faktisk ud til, at tomgangen er noget dyr.

Men hva. Man har det jo godt og sjovt i en

Galant GTI. Mit værste mareridt efter køb af mitsuen: at nogen stjæler den. Så tror jeg, at jeg bliver moden til et

par dage i gummicelle.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Omdrejningstæller 20 år 8 måneder siden #7587

  • 's profilbillede
Tja.... Skal det være rigtig økonomisk, så skifters

der ved 1700 omdrejninger i min dieselhakker... Men omvendt... Så får man også hæftet navnet "Morfar" på sig :lol:

:lol: (Vmax)

Umiddelbart, så ville jeg prøve at få lavet en effektmåling af bilen.
Hvis jeg skifter en

lille smule højere end "max nm", jamen så får jeg klart den bedste økonomi. - Og det behøver ikke at gå "langsomt" op

i fart.

Omvendt, skal den have nogle "slag over nakken", jamen så mister jeg mærkbar tid hvis jeg kommer til at

køre ret meget over 2600 omdrejninger. - Men igen, det er jo en diesel. - Blot kan jeg konstatere, at det med at lade

den tage en masse omdrejninger måske ikke er sagen, hvis der ikke er noget nm til stede.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

RE 20 år 8 måneder siden #7588

  • 's profilbillede
Så et program i fjernsynet om en gut der deltog i

økonomiløb, han rådede at man aldrig kom over 3000 omdr.

En kammerat fulgte guttens råd i en måned, gassede

aldrig unødvendigt op, accelerede moderat, holdt den altid på max 3000 omdr. (hvilket i en Volvo V40 1,8 betyder ca

130 km/t) og han forsøgte at følge den "grønne bølge" gennem byen.

Den måned kedede han sig som aldrig før, jeg

mener faktisk at hans livskvalitet dalede mærkbart, men hans Volvo kørte knap 2 km/l mere end før.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder