Jeg bringer lige denne op igen for at komme med et tip. Jeg havde en hel del flyverust på min Colt fra '04 - vistnok efter vinteren '10. Det har ikke noget med bilens alder at gøre, men måske med lakkens modtagelighed for metalpartikler, og i høj grad hvor ofte man vasker bilen i løbet af vinteren
Jeg fandt en nem og billig kemisk løsning som hedder CarPro Iron X. Dengang kunne jeg ikke lige finde det i Danmark, men de havde det i en engelsk
webshop. Nu er der tilsyneladende kommet flere varianter til, men den oprindelige virkede også fint.
Brugsanvisning: Spray direkte på eller brug en klud, lad sidde og virke 5 min, tør af igen. Den gennemsigtige væske reagerer med rust/jern-partikler og bliver rød, så man kan se hvornår der ikke er mere flyverust tilbage

Der dukkede ubehageligt mange små røde prikker op efter rustpartikler som jeg ikke havde set. Derefter skyndte jeg mig at vaske og vokse bilen. Undgå at lade væsken løbe ind under lister o.lign., dér kan den sidde og nedbryde spændende ting!