Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Motorlampe i Space Star lyser - Løsning fundet

Motorlampe i Space Star lyser - Løsning fundet 13 år 8 måneder siden #4293

• Morten_Fos
  • Morten_Fos's profilbillede
Hej alle sammen

Jeg er en glad amatør som har en beretning, som jeg tænkte måske kunne komme andre tilgode.

For et år siden købte jeg min første bil, en Mitsubishi Space Star fra 2001. Efter at have haft bilen til serviceeftersyn hos et autoriseret værksted har jeg besluttet fremover at forsøge at lave så meget jeg kan selv.. Priserne på et autoriseret værksted er IKKE venlige over for mit SU-budget skulle jeg hilse og sige! Jeg ved dog ikke så meget om biler endnu, så jeg lærer hele tiden nyt. Fx har jeg de sidste par dage lært en hel del om lambdasonder!

For en måneds tid siden begyndte bilen at "prutte". Efter at have undersøgt det nærmere kunne jeg konstatere at der var utætheder i flexrøret i udstødningens forrør. Jeg bestilte et nyt (uoriginalt) forrør til 900 kr. som jeg monterede. Denne "operation" gik overraksende smertefrit og glad og tilfreds tændte jeg bilen. Da jeg havde tændt den kunne jeg høre at alt var tæt og det hele var ren harmoni, troede jeg.. Efter ca. 5 minutter i tomgang tændte motorlampen i intstrumentbrættet. Efter at have ringet rundt til venner og bekendte var der to gode bud på, hvad der kunne være galt.

<ol><li>En tilfældig fejlmelding som ville forsvinde ved at resette bilens computer.</li><li>Problemer med lamndasonden i forrøret (de sonder kan åbenbart være meget følsomme??)</li></ol>

Jeg forsøgte at resette computeren ved at tage minuspolen af batteriet og lade den stå 15-20 minutter (kan man gøre det på den måde??), men det hjalp desværre ikke. Lampen tændte igen efter 3-5 minutter i tomgang. Jeg besluttede herefter at køre bilen til et (uautoriseret) værksted hvor de havde et stik, som kunne aflæse den specifikke fejlkode. Det kostede 240 kr. at få aflæst fejlen, aner ikke om det er billigt eller dyrt? På værkstedet forsøgte mekanikeren også at resette computeren, men lampen tændte bare igen. Fejlkoden viste at det var lamdasonde 1 den var gal med, altså ikke den i forrøret men den i manifolden. Han anbefalede mig at skifte den og sagde samtidig, at det var vigtigt at købe en original lambdasonde, da han tidligere havde oplevet problemer med uoriginale (er der andre der har samme erfaringer?). Jeg bestilte en ny lambdasonde som kostede ikke mindre end 2.100 kr. Men heldigvis er motorlampen slukket efter jeg har monteret den nye lambdasonde, så tror det var pengene værd.

Jeg har dog et enkelt spørgsmål: Er der nogen der kan give et kvalificeret bud på, hvorfor lambdasonde 1 går i stykker af at jeg skifter forrøret? Har jo ikke været i nærheden af at pille ved den i forbindelse med monteringen af det nye forrør?!?!

De bedste hilsner

Morten

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hej Morten,Jeg tror du skal 13 år 8 måneder siden #25567

• Mortenbm
  • Mortenbm's profilbillede
Hej Morten,

Jeg tror du skal være glad for din lampefejl var så "nem".

Min har kostet en del mere, inkl en stor udlæsningstest hos Mitsubishi til 2800kr uden at det har hjulpet på lampen.

Har renset koks i sidste uge. sat 2 nye sonder i, nye tændrør, nye tændspoler etc.

Har indkøbt en diagnosetester på nettet for 500kr så jeg selv kan slette fejlen. Det med batteriet løser det ikke. Det resetter bare bilens indstillinger, men fjerner ikke fejl-meldingen.

Jeg har lært at leve med det, for bilen er sgu dejlig at køre. Bortset fra småtingene.

Vh

Morten

2100  for en lambdasonde er 13 år 8 måneder siden #25568

• darupe
  • darupe's profilbillede
2100 for en lambdasonde er dyrt, men generelt er de ikke særlig billige her i Danmark især hvis de skal være originale. Jeg fik dog en original Bosch lambdasonde til min Carisma for 600 kr. inkl. fragt. Den kom så også fra England, hvilket er en del billigere. Prisen ville være ca. 900 fra Tyskland og 1400 i Danmark. Det er derfor jeg synes 2100 lyder lidt voldsomt, men vær glad for at du har løst problemet og tænk så ikke mere over det. Jeg har også "mistet" en masse penge hos Mitsubishi, så du er ikke den første der betaler meget for dele.

Tak for jeres kommentarer.. 13 år 8 måneder siden #25569

• Morten_Fos
  • Morten_Fos's profilbillede
Tak for jeres kommentarer.. Det lyder som jeg, trods alt, er sluppet relativt billigt. MEN jeg undrer mig dog stadig over, hvorfor lambdasonde 1 går i stykker i forbindelse med at udskiftningen af forrøret. Logisk set burde de to ting jo ikke have noget med hinanden at gøre, eller?

Desværre kommer der jo nok problemer før eller siden igen, så det ville være super med links til gode steder at købe originale reservedele i udlandet. Fx er jeg ret nysgerrig i forhold til, hvor i England man kan købe så billige reservedele??

Et lille ekstra spørgsmål: Såvidt jeg kan se sidder der to katalysatorer på min Space Star, kan det passe? Og hvorfor kan man ikke nøjes med én? De er jo ret dyre at skifte også kan jeg forstå!

Prisen sænkes typisk til 13 år 8 måneder siden #25570

• darupe
  • darupe's profilbillede
Prisen sænkes typisk til 50-70 % af den danske, hvis du henvender dig til et Mitsubishi værksted i Flensborg eller London. Mange gange kan du også, hvis du kender producenten af reservedelen samt modelnummeret, finde netop samme del på ebay eller tilsvarende til den lave pris som jeg fik min lambda sonde til. Jeg har ikke haft problemer med reservedele fra udlandet og jeg har netop lige sparet ca. 1200 på min nye udstødning (mellemrør + bagpotte) sammenlignet med mekonomen. Det er samme producent og samme model, så det er ikke fordi det er et eller andet noname brand.

PS: Jeg var presset så jeg kom af med 1800 for et nyt forrør hos Mitsubishi. Det forrør du købte har sikkert været et Bosal, hvilket er det samme Mitsubishi typisk kører med originalt til mange af deres modeller. Det du betaler for er branding af reservedelen og at de derfor garanterer god kvalitet. Jeg foretrækker så bare at finde ud af producent + modelnummeret, så jeg kan spare branding-prisen :)

Jeg synes nu ikke originale 13 år 8 måneder siden #25571

• DangerDane
  • DangerDane's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
Jeg synes nu ikke originale dele er så slemme igen hos Mitsubishi, men kan ske at jeg bare er god til at snakke for min syge moster. For da jeg skulle have skiftet forbremser på min daværende mitsubishi kiggedejeg på de uoriginale priser og endte faktisk med at få originale dele fra Mitsubishi til den samme pris.

Men ja uden rabatten havde det sq været for dyrt :P

Og mange af Mitsubishis dele findes i 3 udgaver: 1: 100% Original I Mitsubishi indpakning, 2: Original del i mere anonym indpakning og en lille forskel fra Nr1, men noget billigere. og 3: Uoriginal.

• Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder