Hej alle sammen
Jeg er en glad amatør som har en beretning, som jeg tænkte måske kunne komme andre tilgode.
For et år siden købte jeg min første bil, en Mitsubishi Space Star fra 2001. Efter at have haft bilen til serviceeftersyn hos et autoriseret værksted har jeg besluttet fremover at forsøge at lave så meget jeg kan selv.. Priserne på et autoriseret værksted er IKKE venlige over for mit SU-budget skulle jeg hilse og sige! Jeg ved dog ikke så meget om biler endnu, så jeg lærer hele tiden nyt. Fx har jeg de sidste par dage lært en hel del om lambdasonder!
For en måneds tid siden begyndte bilen at "prutte". Efter at have undersøgt det nærmere kunne jeg konstatere at der var utætheder i flexrøret i udstødningens forrør. Jeg bestilte et nyt (uoriginalt) forrør til 900 kr. som jeg monterede. Denne "operation" gik overraksende smertefrit og glad og tilfreds tændte jeg bilen. Da jeg havde tændt den kunne jeg høre at alt var tæt og det hele var ren harmoni, troede jeg.. Efter ca. 5 minutter i tomgang tændte motorlampen i intstrumentbrættet. Efter at have ringet rundt til venner og bekendte var der to gode bud på, hvad der kunne være galt.
<ol><li>En tilfældig fejlmelding som ville forsvinde ved at resette bilens computer.</li><li>Problemer med lamndasonden i forrøret (de sonder kan åbenbart være meget følsomme??)</li></ol>
Jeg forsøgte at resette computeren ved at tage minuspolen af batteriet og lade den stå 15-20 minutter (kan man gøre det på den måde??), men det hjalp desværre ikke. Lampen tændte igen efter 3-5 minutter i tomgang. Jeg besluttede herefter at køre bilen til et (uautoriseret) værksted hvor de havde et stik, som kunne aflæse den specifikke fejlkode. Det kostede 240 kr. at få aflæst fejlen, aner ikke om det er billigt eller dyrt? På værkstedet forsøgte mekanikeren også at resette computeren, men lampen tændte bare igen. Fejlkoden viste at det var lamdasonde 1 den var gal med, altså ikke den i forrøret men den i manifolden. Han anbefalede mig at skifte den og sagde samtidig, at det var vigtigt at købe en original lambdasonde, da han tidligere havde oplevet problemer med uoriginale (er der andre der har samme erfaringer?). Jeg bestilte en ny lambdasonde som kostede ikke mindre end 2.100 kr. Men heldigvis er motorlampen slukket efter jeg har monteret den nye lambdasonde, så tror det var pengene værd.
Jeg har dog et enkelt spørgsmål: Er der nogen der kan give et kvalificeret bud på, hvorfor lambdasonde 1 går i stykker af at jeg skifter forrøret? Har jo ikke været i nærheden af at pille ved den i forbindelse med monteringen af det nye forrør?!?!
De bedste hilsner
Morten