Jeg har for noget tid siden købt mig en Carisma 1.9 DI-D fra 2003 med fuldautomatisk klima, men jeg er blevet noget i tvivl om det virker som det skal.
Problemet er, at når det er frost og jeg sætter den til 22 grader og alt til auto, så holder den sådan meget fornuftigt temperaturen i kabinen, og skruer selv ned når der er varme nok. Men når det så er 25 grader som idag, og den har holdt i solen så der er stegene hedt inde i kabinen, og jeg sætter den ned på 16 grader, kører blæseren på maks, men den tænder ikke aircon anlægget. Hvis jeg så sætter den til 15 grader (laveste mulige), så tænder den aircon og sætter recirkulation på, og blæseren banker derud af. Skruer jeg op på 16 igen, slukker aircon og recirkulation.
Nu har jeg kun haft en bil før med klima, en gammel Sigma fra ´92, men den tændte altså selv aircon og skruede ned/slukkede når den havde nået valgte temperatur. Spørgsmålet er så, er det meningen at det skal fungere sådan i en bil fra ´03? Er det bare ikke mere avanceret, eller er der måske noget galt?
På forhånd tak, og beklager den lange smøre