Tændingsbanken kommer af forkert tædingsindstilling,
og/eller forkerte tændrør. Forkert tændingsindstilling medfører at benzinblandingen selvantænder, da tændrørsgnisten
er indstillet til at komme for sent. Normalt antændes blandingen et vist stykke før stemplet er i top, dvs. før
kompressionen er maksimal. Hvis dette ikke sker, ja så antændes blandingen på samme vis som i en dieselmotor - ved
kompression! Det er en ukontrolleret antændelse der sker, hvilket giver den karakteristiske metalliske lyd, men til
gængeld også en særdeles skadelig forbrænding der "æder" af stempeltoppen. Er du uheldig, brændes der hul i stemplet
Et tændrør der kører "for varmt" giver samme effekt. Det varme tændrør antænder benzinblandingen før
gnisten, og det samme som ovenfor beskrevet sker. Årsagen er et forkert valgt tændrør hvor stiften ikke køles
tilstrækkelig gennem sokkel og gevind.
Ovenstående er hentet fra hukommelsen - det er noget tid siden
jeg har beskæftiget mig med emnet...
Mvh
Bartman