Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Sænkning, dækstørrelse og frigang

Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25654

• Mitsu-Man
  • Mitsu-Man's profilbillede
Hej

Jeg vil lige høre, om der er nogle kyndige folk der kan hjælpe mig.

Jeg har skiftet til en dækstørrelse der er større en standarden, fra 225/45 - 17 til 225/50 - 17. Efterfølgende er frigangen mellem dæk og hjulkassen og bærearmen blevet en smule mindre.

Det jeg godt kunne tænke mig at finde ud af er, om det har noget at sige, hvis jeg vil sænke bilen? Påvirker en sænkning ydeligere frigangen mellem dæk og bærearm eller dæk og hjulkasse, eller er de ligesom bare "det hele" der bliver sænket lidt?

Bilen er en Galant Avance 2002 v6 stationcar.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25655

• darupe
  • darupe's profilbillede
Jo mere du sænker, desto større bliver problemet med at have plads til hjulene i hjulkassen. Du ændrer desværre også på hjulenes position når du sænker, dvs. toe in/out. Kort sagt, så vil dit vejgreb forværres når du sænker en bil, selvom du sporer den, eftersom de veje man typisk kører på har en masse bump, kloakdæksler, metalrammer (motorvejsbroer) og de dejlige huller i vejene om vinteren. Netop disse ting forårsager bump steering på en sænket bil. Det samme vil ske, hvis man hæver bilen for meget.

Hvis du ellers følger bilens specifikationer, så sker der typisk ikke noget ved at sænke den 35-40 mm. Eftersom du også har sat større dæk på, så vil jeg anbefale dig at måle, evt. med tommestok eller lignende, om dækket (drejet til begge sider) kan tåle at komme 35-40 mm tættere på hjulkassens top. Husk også at hjulkassen typisk runder lidt ind mod motorrummet og her skal dækket helst heller ikke komme for tæt på.
Sidste redigering: 13 år 7 måneder siden af darupe.

Sv: Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25665

Jeg mener ikke der sker noget ved at du sænker den ca 35mm men du være opmærksom på din ET. på fælgene især bagpå (skærmkanter) og du har ændret din rulledia.lidt ,da den rigtige str.er 225/45-17 og det passer perfekt med en 35mm sænkning .
Jeg havde 225/45-17 og 35mm sænkning (HR fjeder) på men og der var stadigvæk god komfort i bilen . det er jo en kanon dejlig bil sådan en galant v6. :lol: . P.s. en galant v6 kan jo køre med op til 20" fælge på . :P .

Sv: Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25666

• darupe
  • darupe's profilbillede
Ja, ET-værdien er ret vigtig. Jeg kører selv med en ET-værdi der afviger med -6 fra den originale værdi på min Carisma. Det gør at hjulene bag på er meget tætte på skærmkanterne, hvis jeg læsser den meget.

Sv: Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25713

• Mitsu-Man
  • Mitsu-Man's profilbillede
Tak for svarene!

De nuværende fælge er ET 40 og jeg mener at standarden for denne bilmodel er 46. Kan det passe, at de -6 rykker hjulene lidt længere udad?

Der er stadig rimelig frigang til skærmkanterne på indersiden, altså til loftet at hjulkasserne, men tror at dækkene lige netop vil skrabe på selve skærmkanten, hvis den kommer tilstrækkeligt langt mod jorden; jeg tror ikke hjulene vil forsvinde ind under skærmen.

Der er ca. 1,5-2 cm frigang til bærearmen på bagsiden af dækket, men jeg ved ikke, om det har noget at sige ved en sækning?

Det lyder måske lidt som om, at jeg burde få nogle 225/45-17" eller 225/40-17" el.18" dæk på istedet inden jeg begynder at overveje at sænke bilen? Jeg kunne godt tænke mig at sænke den 30-40mm.

Nu hvor vi er inde på det - er der nogen der har gode erfaring/råd mht. sænkningsfjedre?

Sv: Sænkning, dækstørrelse og frigang 13 år 7 måneder siden #25720

• Søren :-)
  • Søren :-)'s profilbillede
ja det er rigtigt

Jo mindre ET jo længer væk fra bilen
jo større ET jo jo tætter på bilen
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.164 sekunder