Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hjælp til tuning

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #248

  • 's profilbillede
Jeg kunne godt tænke mig at få nogle

priser på tuning af min riskoger,
men jeg mangler nogle at spørge, så er der nogle herinde der kender, eller har

hørt til et Tuningsfirma, gerne i Tyskland, Sverige, England.
Nu har jeg været inde på RPW hjemmeside, og der er

motorer der hedder 4g63 og 4g93 osv, men jeg ved sq ikke hvad jeg har :?: så er der nogle der også ved det. :wink:


Bilen er en galant fra 99 med en 2,0L motor.

Håber at der er nogle der kan hjælpe en snart grædefærdig

mand, hvis han ikke snart bliver kloger. :?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #5286

  • 's profilbillede
Motoren er en 4G63 Sohc(EHC4) 2,0 med 136 hk, med

mindre det er en V6?
4G63 er ligeså let at tune som alle andre mitsu modeller, hvad havde du forestillet dig?

Kompresser, Turbo, eller noget seriøst konventionelt tuning?

Priser afhænger jo af hvad man vil have

lavet.

Turbokit 7-9psi uden ændring af motorkomponenter ca. 20.000kr. + en intercooler og

motorstyring
Kompresser ca. 30.000 + motorstyring

Konventionelt:

Bananmanifold, 2"-2½" udstødning,

portnet og planet topstykke, RPW stage 2 knastaksel og titaniumventilfjedre, KN- Cold air induktionskit, Portnet

indsugningsmanifold, 60-65mm spjældhus, benzinregulator, større benzindyser og pumpe, evt. en piggibag eller stand

alone Fuelmangementsystem(Haltech/apexi) til at styre blanding, tænding omdrejningsbegrænsning osv.
Pris ca.

20.000kr + motorstyring(Haltech fra ca. 8500, Apexi fra ca.6500)

Der var lidt at tænke over :wink:
Find

først ud af hvad du vil med motoren inden du ofrer en bondegård på den :?:
Turbo = Mange HK og Meget højt

moment(typisk efter 3000 omdr.) Giver nok den bedste topfart af de tre muligheder.
Kompresser = Trækker mere jævnt

fra bunden men giver knap så mange hypper som turbo.
Konventionelt = Giver typisk mindre effekt end de to

ovenstående set i forhold til prisen, men vil give den hurtigste 0-100 tid hvis det er lavet ordentlig.(trækker fra

1000omdr- det bestemmer du selv med en Haltech op til 16.000rpm eller hvad lortet nu kan holde til typisk

8000-10000omdr. m. titanium ventilfjedre og afballanceret vippetøj.

MVH Lancerlot :wink:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #5287

  • 's profilbillede
Ok ok det er ikke bare lige til. :P
Men en

konventionelt tuning af bilen, har jeg selv tænkt på.
Nu spørger jeg nok pisse dumt, men er det ligeså ulovligt som

en turbo :?: For turboen kan jo tages ud hvis man bliver kaldt til syn, og det er jo lidt mere besværligt med en

konventionel tuning af bilen da der er menge ting der bliver skiftet.
Men jeg har som sagt ikke så meget forstand

på det, så jeg må jo spørge mig frem.
Har man en mulighed for selv at lave dette eller skal der fagfolk

til.
(Her skal lige siges at jeg har da lidt kendskab til motor, bare ikke tuning af dem.)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #5288

  • 's profilbillede
Turbo er jo ikke ulovligt, men du skal kunne bevise

med en emisionstest at motoren, efter monteringen af turbo, ikke forurener mere end standarden. Sådan en test er

pisse dyr så derfor de store problemer med at syne en bil med eftermonteret turbo.
Hvis reglerne skulle tolkes helt

firkantede måtte man ikke engang montere et KN-kit uden en emisionstest, men her er synsfolkene dog mere realistiske,

da alle jo godt ved at et kn-kit og sportsudstødning ikke for en motor til at forurene mere en standarden.


konventionel tuning er jo ikke til at se ved bare at kikke ned i et motorrum, hvorimod en mølle eller kompresser er

ret så i øjenfaldende :wink:

Konventinel tuning, i hvertfald på indsug og udstødnings siden er noget de fleste

med lidt forstand på mekanik kan lave/montere. Udskiftning af knastaksel, afballancering af vippetøj, udskiftning til

titanium ventilfjedre, portning af topstykke osv. skal man nok ikke begynde på i stor stil, med mindre man gør det for

erfaringens skyld og er ligeglad med om noget det kikser og kommer til at koste et par tusinde mere i sidste

ende.

Men kast dig ud i det :wink:
Og bare spørg, der findes som bekendt ingen dumme spørgsmål, kun dumme

svar :)

MVH Lancerlot
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #5289

  • 's profilbillede
hey,
er det rigtigt at en Konventinel tuning vil

give det bedste 0-100 end kompresser eller turbo for jeg troede da det var helt anderledes.
er det ikke nogle af de

ting ved en Konventinel tuning, man kan gøre for jeg syntes det er meget at ofre.
og lige sidste ting, jeg har

altid troet at man ikke måtte tune sin motor mere end 25%, men er ven af mig sage at man må tune så meget man vil bare

man ikke sætter en nye motor i der er 25% større i HK. er det rigtigt.
MVH Emil
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hjælp til tuning 21 år 9 måneder siden #5290

  • 's profilbillede
Jeg vil også gerne lige blande mig med hensyn til

tuning.
Hvad for muligheder er der for at få lidt flere heste/moment i en Pajero 3,0 V6. :twisted:
Jeg synes

det er svært at finde noget om tuning af denne motor type. :(
Og så kunne jeg godt lide at vide om Pajero motoren

er den samme motor som der ligger i en 3000 GT :?:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder