Hej eXn
Ja, det er mindre sjovt, når man ikke kan få nogen form for hjælp. Jeg har været over alt i verden og søge på de motorer. Jeg endte til sidst i USA ved Road Race Engneering som kunne svare på alt. Jeg skulle bruge stempler, plejlstænger, knaster, trykkerer osv og de havde det hele bla. stempler fra J&E Pistons som kan holde til seriøse tæsk. Fik specielle trykkerer som IKKE taber trykket som de alm. kan gøre. Fik skarpere knaster osv. De fortalte mig at den motor jeg har er ret sjælden og kun er lavet meget få af. Motornummeret er også meget kort. et bogstav og 3 tal.
Mht. GSX Elipse, er det bassalt set en Gallant VR4 med en anden karosse. Deres gearkasser er efter min mening ikke specielt stærke, så vær meget opmærksom på hylen og om den er svær at skifte gear i og selvfølgelig om den børster tænder ved op og nedgearing.
Motorene er faktisk ret stærke og kan meget let håndtere op over 300 hk. Under forudsætning at den er født som turbo. Road Race i USA havde en hvid Gallant VR4 med over 900 hk. Men den havde nok ikke en alm. gearkasse på. Jeg mener at nogle af EVO gearkasserne passer på GSX modellen. En ting du skal være opmærksom på er ventilklapren. Det er en dødssynd for en turbomotor fra Mitsubishi. Det erfarede jeg da min himlede netop pga. dårlige trykkerer. Derfor blev den renoveret med de dele fra USA. Jeg prøvede først at få dele hjem via aut. forhandler, men da de havde fået 3 forskellige stempler hjem og det stadig ikke var de rigtige opgav de. De mente at de stempler der sad i ikke hørte til der. Senere fandt jeg ud ag at det er fordi motoren er en rigtig Ralliart motor.
Jeg tror nu nok drivlinien skal holde, men over 300 hk. er det nok så som så med holdbarheden. Så holder du dig omegnen af 300 hk. skal bil, motor, gearkasse og drivlinie nok holde.
En ting der er ekstremt vigtigt, er at lad ALTID bilen blive ordentlig driftvarm før du brænder til den. Et olietermometer er en rigtig god idè. Og når der er kørt hårdt i bilen, eller bilen har været belastet, så lad den ALTID køle ned i 2-5 minutter før du slukker den. De to ting gør at motor og turbo holder MEGET længerer.
Så en sidste ting. Du skal nok regne med masser af problemer med import af en Eclipse, da den aldrig er importeret til EU officielt. Kun England fik dem. Så find en der allerede har en magen til og lån evt. hans godkendelser osv.
Kjeld