Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Elektrisk kompressor?! Er det en and?

Elektrisk kompressor?! Er det en and? 20 år 8 måneder siden #7799

  • 's profilbillede
Mht. lyden så lyder det som en støvsuger og jeg ved

ikke lige om "the nilfisk sound" er noget man gider blære sig med..

Jeg har læst at de blæsere giver om til 2

PSI. tryk hvilket er en hel del for en elmoter men slet ikke noget til at give noget mærkbart.

Jeg stødte så

på yderligere en version det er en skruekompressor hvor der er monteret 3 starter motore til en selvstændig

strømforsyning i bagagerum. Og den lader så et tryk op, som den kan skyde af ved tryk på en knap.. Tjek den

ud

www.boosthead.com/home.php
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

elektrisk kompressor 20 år 8 måneder siden #7800

  • 's profilbillede
Altså - en lille ventilator kan

ikke give tilstrækkeligt.
Men - man kan lave så stort et tryk man vil -det er bare at eksperimentere sig

frem.

Det gjorde fire glade gutter på fyn i 17-års alderen i begyndelsen af firserne med en gammel Morris

Monaco monteret med en ordentlig blæservinge i luftfilterkassen , elmotoren lodret op gennem et møjsommeligt savet hul

i motorhjelmen og en enpolet afbryder i kabinen. Den blev varmet op, ud af markvejen det gik en 600 meter, blæseren

blev tændt, der kom skud i kassen og ca. fyrre meter efter eksplofanderede hele gøjemøjet med en halv karosserulning

til følge. Gutterne eksperimenterede ikke mere med den slags, men forsøgte istedet gennem et halvt år at få en

Velo-Solexknallert til at køre på flaskegas. Vi blev dog aldrig rige af den grund.
Der skal nemlig være godt med

regulering på kompressorstadset, da motoren skal "efterfyldes" på ganske bestemt måde ift. omdrejningstal,

vacuum,luftmængde mv.
At en turbo fiser rundt med 100000 omdrejninger sker kun i turbinedelen pga det høje

udstødningstryk, bla. for at få udstødningen skudt ud i potten på den rigtige måde. Man kan sagtens få pumpedelen til

at skabe tryk uden de store omdrejninger. Men få en ingeniør til at hjælpe, da der skal beregnes temmelig mange ting

og bygges adskilligt "fækumdik" før det virker med en ordentlig nyttegrad.
Og så er det vist billigere at købe

Garretmøller og remtrukne kompressorer, som andre har eksperimenteret sig frem med for mange år siden. Så slipper man

for udviklingsomkostningerne.
Iøvrigt - hvis man sætter ventilatoren i efter luftfilteret skaber man en del

turbulens og dermed luftmodstand og forstyrrelse af forbrændingskamrenes evne til at opbygge den rigtige turbulens,

lige efter ens dyrt indkøbte KNfilter har gjort alt for at ensrette luftstrømmen, og så er begge dele spildt. Så nøjes

med KNfilteret. Det giver da en del effekt.
Man kan også bruge en dåse Pronto æterstart i kabinen og føre en lille

slange ud i indsugningen. Husk dog at montere en kontraventil i tilfælde af bagskud fra karburatoren. Det virkede fint

på en gammel Ford P7 (sidste Taunus, der dog ikke hed Taunus) når man nøjedes med byger af ca. 5 sekunders varighed,

motoren bliver dog varm, hvis man gør det for tit.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder