For små 4 mdr. siden købte
jeg 4 Nankang dæk (205/50 R16) hos bigwheels.dk. Allerde kort efter montering, kunne jeg konstatere at bilen trak
skævt til venstre - noget den aldrig havde gjort før. Jeg kontrollerede og rettede lufttrykket, men det hjalp ikke.
Som så mange andre sports-/sommerdæk, har dækkene har "omdrejningsretning" så jeg forsøgte mig med at bytte om på for-
og baghjul på venstre side alene. Det hjalp ikke. Derfor konkluderede jeg, at det ikke var dækkenes skyld, men nok
bilens sporing/vinkler der var røget sig en tur. Bilen røg til Mitsubishi, hvor de sporede den - det hjalp desværre
ikke. Efterfølgende blev bilen 4-hjuls-opmålt, igen uden noget resultat. I mangel på andre råd, valgte jeg at forsøge
mig med, at bytte om på forhjulene (så de rullede modsat "omdrejningsretningen"). Nu trak bilen underligt nok til
højre - ergo måtte det jo være dækkene den er gal med. Jeg kontaktede Bigwheels, som sagde de skulle have dækkene
sendt over (jeg bor i nordsjælland - de i nordjylland). Jeg sendte dem afsted, og de kunne selvfølgelig ikke se der
var noget galt med dem. De afbalancerede dem, og meldte tilbage at jeg havde brugt forkert dæktryk (de påstod det var
på 2 bar, selvom jeg selv OG værkstedet hele tiden har stillet det til 2,5 - det samme som de anbefaler). I dag modtog
jeg dem så igen, og fluks smed jeg dem på. Jeg kontrollerede trykket, og rullede så en tur. Og hvad sker der - bilen
trækker til venstre

.
Det skal siges, at i den tid jeg har undværet dækkene, har jeg kørt på de gamle
sommerdæk - og bilen køre her snorlige. Ingen problemer overhovedet. Da jeg ringede til Bigwheels idag, var deres
melding, at så måtte de se bilen og dækkene sammen = jeg skal til jylland. En tur på +1000 kr oven i de 500 kr. jeg
lige har givet for forsendelse frem og tilbage.
Jeg har nu her for få timer siden, forsøgt mig med allersidste
forsøg - at bytte begge forhjul til baghjul. Resultatet var det samme - den trækker til venstre.
Lige nu har
jeg allermest lyst til, at smide lortet i havnen og købene nogle dyre mærkevare dæk. Jeg er overbevist om, at det
Nankang dækkene den er gal med - men hvad nu hvis det ikke er? Det er måske deres bredde (størrelse i det hele taget)
der gør at bilens skævhed kommer til udtryk - de org. dæk er 195/60 R15. Men igen - hvorfor trak den så til højre da
jeg byttede om på forhjulene. Arhhh forvirring!!!
Og endnu værre - jeg står og skal til Italien på fredag,
og lige nu ser det ud til, at jeg skal køre på de gamle slidte (dog lovlige endnu) sutter.
Er det rimeligt, at
Bigwheels vil se bilen og dæk? Min tanke er, hvad vil de se? At bilen trækker skævt? De kan ikke se noget fysisk på
dækkene i forvejen - hvad f.... vil de så opnå ved at se det sammen?
Det var en ordentlig smøre :shock: -
nogen gyldne råd?
/Bellini