Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.

EMNE: Carisma DI-D økonomi

Carisma DI-D økonomi 22 år 2 måneder siden #5

  • 's profilbillede
Jeg kunne godt tænke mig at høre

hvad i andre der har en DI-D kører i gennemsnit her om vinteren. På den sidste tankfuld har jeg sat bundrekord med

14,4 km/l :shock: selvom jeg har kørt ca. lige så stille og roligt som da jeg trillede rundt med 17 km/l i snit i

sommers... 8)

Turene jeg kører til/fra arbejde er ca. 25 km (1/3 landevej, 2/3 motorvej) - udgør nok 700 km ud

af de 800 jeg får ud af en tankfuld. Resten er blandede korte byture.

Jeg kører mellem 110-140 på motorvej, og

stille og roligt på landevej.

På en tur jeg kender særdeles godt (landevej mellem Århus og Skanderborg), hvor

jeg i sommers sagtens kunne nå 19 km/l, var det sørgelige resultat 16,2 km/l da jeg checkede i går ved 10 grader

udetemp og MEGET øko-opmærksom kørsel (undgå at bruge bremsen mest muligt, max. 90 km/t etc).

Jeg mistænker at

der er noget galt med maskineriet :-( eller at Hydro-Texaco hælder 1/3 vand i dieselen :-(

Hvad mener i - er

det "bare sådan", eller er der noget galt :?:

Mvh
Michael (der snart køber sig en anden dyt, hvis det ikke

ændrer sig!)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma DI-D økonomi 22 år 2 måneder siden #4356

  • 's profilbillede
Hmm..

Lad mig sige, at det ikke er en "perfekt"

økonomi du har der :cry:

Men lidt information fra mig selv kan jeg da godt komme med.
I sommers kunne jeg

SNILDT køre omkring 20-24 km/l. - No problem. Men her til vinter har jeg haft "voldsomme" økonomiske problemer. - Jeg

kører den samme strækning stort set hver dag, og jeg bruger min fartpilot 75% af tiden. Jeg kører omkring 4 km inden

jeg lige napper 110 km på motorvej, og slutter så af med 7 km bykørsel.

HVIS jeg "nulstiller" min

forbrugstæller, så kører jeg de første 10 km med et forbrug på mellem 16-22 l/100 km. - (Mellem 4-6 km). Årsagen er,

at min bil langt fra er varm... De næste 10 km er mit forbrug (stadigvæk samme hastighed) faldet til omkring 10 km/l.

Efter at have kørt omkring 30 kilometer falder mit forbrug til omkring 17-18 km/l... - Hvor jeg i sommers kørte

omkring 20 km/l.

Så jeg har altså lige som dig "haft økonomiske problemer" her i vinteråret. - På mit arbejde

er der også nogle som kører diesel, og de har faktisk samme problem... (Toyota, VW)

Jeg har leget lidt med

økonomisk kørsel. - Og har fundet ud af, at min kørecomputer bestemt ikke virker optimalt - Langt fra faktisk! Jeg kan

f.eks. køre 100 km uden at den ændre på hvorlangt jeg kan køre på tanken... - Derfor, lad være med at regne 100% med

din forbrugsmåler - Brug den som en indikator for om du kører "vildt" eller "pensionistkørsel"...

Men en ting

er sikkert! - ALT over 125 km/t koster mange penge i en diesel. - Ved 110 kan jeg om sommeren kører omkring 22 km/l

med fartpilot, mens jeg ved 140 km/t "kun" kører omkring 16 km/l. Omvendt, kører jeg omkring 125 km/t går den omkring

20-22... Så ALT over 125 km/t er (næsten) bandlyst fra min side.

Prøv at føre "korrekt" regnskab over dine

tankninger over i hvert fald 5 - 10 tanke. (Jeg har et regneark hvis du skulle have lyst). - Jeg tror nemlig ikke

helt, at din bil kun går så lidt. - Men hvis den gør, så er der FANDME noget galt! - Jeg kan ikke tvinge min derned..

Ikke engang ved 180+ km/t i tyskland...

Lad høre fra dig!
(Vi ringes ved på et tidspunkt ik :wink: )
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma DI-D Økonomi 22 år 2 måneder siden #4357

  • 's profilbillede
Ja selv om du typisk kører længere

ture end jeg gør, så tror jeg også der er noget galt. Men det er ikke kørecomputeren - den måler perfekt indenfor

0,1-0,2 km/l. Jeg har kontrolleret det over flere tankfulde, og et spektrum fra 16 km/l til omkring 19,5

km/l.

I sommers kørte jeg en stille aften fra Hillerød over Storebælt til Skanderborg. 1 stop undervejs, ellers

142 km/t hele vejen. Computer (og kontroltankning) sagde 19,2 km/l hvilket jeg synes var helt ok... :D

Kan du

lokkes til en af dagene at se hvad din computer siger efter 25 km's kørsel, hvor du lægger ud med de sædvanlige 4 km

inden motorvej, og så æder ca 20 km motorvej med 125 km/t? Det er faktisk meget sammenlignligt for min tur hjem fra

arbejde, så hvis jeg lige holder øje med hvad min computer siger på den tur de næste par dage, så kan vi jo

sammenligne direkte (forudsat det ikke blæser en masse selvfølgelig :roll: )

Forøvrigt virker det som om jeg

har en dårligere økonomi, når temperaturen er omkring de 5 grader som i de her dage... Jeg er næsten sikker på at det

er bedre ved -5 til -10 grader, hvilket også er stik modsat teorien.

Du er stadig velkommen til at ringe en

aften - jeg er hjemme i aften, Onsdag og Torsdag.

Mvh
Michael.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma DI-D økonomi 22 år 2 måneder siden #4358

  • 's profilbillede
Din teori omkring "økonomien" ved de 5 grader kan jeg

egentlig godt følge dig omkring. - Jeg har så spurgt mig lidt frem og tilbage...

Når temperaturen er "cirka"

under 7 grader tændes 2 varmerør på (vist nok 300 watt) Disse bruges primært til at varme kølevandet op således at

kabinen kan blive opvarmet. - Restvarmen (fra varmeapperatet) ryger således tilbage til motoren. - Og dermed giver det

måske en lidt hurtigere opvarming af motoren.

Når temperaturen er her omkring de 5 (7) grader aktiveres denne

funktion ikke. Dvs at motoren selv skal varme kabinen m.m. op.

Umiddelbart så tror jeg, at den ekstra

"varmefunktion" øger temperaturen i motoren lidt hurtigere, og dermed også giver en lidt bedre økonomi.

Men når

funktionen så ikke anvendes, ja så tager det længere tid, og dermed også dårligere økonomi... Har jeg gjort mig selv

forståelig? - Det er lidt svært for mig at forklare. Jeg er ikke mek., men ønsker blot at vide lidt om alt... - Men

lidt fornuft kan der da være ik :?:

Jeg prøver allerede i morgen tidlige omkring dit forsøg. - Men forvent

ikke, at det er specielt godt ;-) - Jeg vil også lave forsøget på vej hjem...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma DI-D økonomi 22 år 2 måneder siden #4359

  • 's profilbillede
Jeg er næsten sikker på at det ekstra varmelegme tændes

ved ude-temp. under 8 grader. Da dytten var ny, var der en hylelyd under 8 grader, som Mitsubishi til sidst måtte

erkende kom fra varmelegmet. Hus og ophæng til varmeren blev skiftet, og lyden forsvandt (næsten).

Når det er

sagt, ville jeg derfor forvente en forskel i økonomi over hhv. under 8 grader, hvilket jeg ikke specielt oplever. I

dag f.eks. kørte jeg med ca. samme (dårlige) økonomi ved 5 grader, som i går ved 10 grader.

Men jeg vil ikke

afvise at der kan være noget om din teori 8)

Men min dyt skal på en længere tur (ca. 2x100 km) i morgen, 70%

landevej, 20% motorvej (med 110 km/t da det er konen der skal "låne" bilen), og 10% bykørsel. Jeg er lidt spændt på at

se resultatet, så måske vil det være en fordel hvis du vil registrere efter 25 km, OG efter de 110 km. Jeg gætter på

at du får flest km/l :wink:

Iøvrigt har min bil ALDRIG været over ca. 21,5 km/l - på en 80 km tur en stille

sommeraften med 80 km/t hele vejen (næsten udelukkende motorvej).... :evil:

Mvh
Michael
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Carisma DI-D økonomi 22 år 2 måneder siden #4360

  • 's profilbillede
Dagens første måling:

3 grader C, stille vejr,

regn. 2 km by, 20 km motorvej med 110,0 km/t, 3 km landevej.

Resultat: 15,7 km/l :x

Mvh
Michael.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.289 sekunder