Hmm..
Lad mig sige, at det ikke er en "perfekt"
økonomi du har der
Men lidt information fra mig selv kan jeg da godt komme med.
I sommers kunne jeg
SNILDT køre omkring 20-24 km/l. - No problem. Men her til vinter har jeg haft "voldsomme" økonomiske problemer. - Jeg
kører den samme strækning stort set hver dag, og jeg bruger min fartpilot 75% af tiden. Jeg kører omkring 4 km inden
jeg lige napper 110 km på motorvej, og slutter så af med 7 km bykørsel.
HVIS jeg "nulstiller" min
forbrugstæller, så kører jeg de første 10 km med et forbrug på mellem 16-22 l/100 km. - (Mellem 4-6 km). Årsagen er,
at min bil langt fra er varm... De næste 10 km er mit forbrug (stadigvæk samme hastighed) faldet til omkring 10 km/l.
Efter at have kørt omkring 30 kilometer falder mit forbrug til omkring 17-18 km/l... - Hvor jeg i sommers kørte
omkring 20 km/l.
Så jeg har altså lige som dig "haft økonomiske problemer" her i vinteråret. - På mit arbejde
er der også nogle som kører diesel, og de har faktisk samme problem... (Toyota, VW)
Jeg har leget lidt med
økonomisk kørsel. - Og har fundet ud af, at min kørecomputer bestemt ikke virker optimalt - Langt fra faktisk! Jeg kan
f.eks. køre 100 km uden at den ændre på hvorlangt jeg kan køre på tanken... - Derfor, lad være med at regne 100% med
din forbrugsmåler - Brug den som en indikator for om du kører "vildt" eller "pensionistkørsel"...
Men en ting
er sikkert! - ALT over 125 km/t koster mange penge i en diesel. - Ved 110 kan jeg om sommeren kører omkring 22 km/l
med fartpilot, mens jeg ved 140 km/t "kun" kører omkring 16 km/l. Omvendt, kører jeg omkring 125 km/t går den omkring
20-22... Så ALT over 125 km/t er (næsten) bandlyst fra min side.
Prøv at føre "korrekt" regnskab over dine
tankninger over i hvert fald 5 - 10 tanke. (Jeg har et regneark hvis du skulle have lyst). - Jeg tror nemlig ikke
helt, at din bil kun går så lidt. - Men hvis den gør, så er der FANDME noget galt! - Jeg kan ikke tvinge min derned..
Ikke engang ved 180+ km/t i tyskland...
Lad høre fra dig!
(Vi ringes ved på et tidspunkt ik

)