Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: 4g92 ---> 4g93

4g92 ---> 4g93 14 år 8 måneder siden #3968

• JKS
  • JKS's profilbillede
Hej alle.

Jeg står i den uheldige situation at motoren i min 98 lancer stc (273000km) uden varsel brændte sammen i en sky af røg og olie i hele motorrummet. Det føles efterfølgende som om der ikke er kompression på den længere.
Så tænkte jeg at når jeg alligevel skal have en anden maskine i kunne jeg jo ligeså godt finde en 4g93 og putte i. Jeg har læst herinde at den skulle passe i uden videre så længe man også tager styreboksen fra Galanten med. Er det korrekt?
Men hvordan skal jeg gøre det?
Skal jeg skifte både motor og gearkasse?
Hvor skal jeg finde den henne, og følger styreboksen med når man køber motoren?
Kan det bedre svare sig om købe en hel Galant, evt skadet u.afgift? Der vil alt hvad jeg skal bruge jo følge med.
Jeg har egentligt ikke planer om at tune, men hvis lysten skulle komme til mig, kan jeg så nøjes med nogle skrappere knaster og sportsudstødning og filter? Eller er det nyttesløst hvis ikke jeg også får boret gasspjæld op og finder en bananmanifold til den?

Mvh Jesper

Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tjah, jeg blev jo ikke 14 år 7 måneder siden #24566

• JKS
  • JKS's profilbillede
Tjah, jeg blev jo ikke ligefrem bombarderet med svar, så jeg tog chancen og købte en 4g93 ved gadbjerg motorimport. Her fik jeg at vide at den sagtens kunne køre med styreboksen fra 4g92. Det tog en god lang dags tid at skifte den inkl. ny kobling, olie + filter, vandpumpe, tandrem, kielremme, tændrør, luftfilter og en ny køler. Den startede i første forsøg og efter at motorstyringen ligesom havde fundet sig selv igen kørte den rigtigt godt i forhold til den gamle 4g92.
Men jeg har stadig et par spørgsmål.
Er det korrekt hvad jeg fik at vide, at den kan køre med 4g92 motorstyring? Jeg mener at have læst andensteds at den har best af boksen fra en 4g93.
Hvorfor giver en bananmanifold mere effekt? Er det dimensionen på rørene der gør det?
Jeg er rustfast kleinsmed og kunne godt finde på at lave en manifold og udstødning, men hvilken potter larmer mindst? Jeg vil gerne have effekten, men gider ikke høre på larmen. Og hvad med katalysateren? Bliver det en "prop" i udstødningen hvis man går en dimension op?

Mvh Jesper

det med at det er bedst at 14 år 7 måneder siden #24567

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
det med at det er bedst at køre med motorstyreboksen fra 4g93 til din 4g93 motor ville klart være det bedste. da 4g92 højst sandsynligt er mappet til en anden indsprøjtningsmængde, og så risikere du bare motoren køre mager og mister effekt.

Det der er med en bananmanifil er at man for udstødningen fra hver cylinder adskildt, så de ikke laver en "prop" Den optimere flowet i gassen derved har motoren lettere ved at ånde.
Jeg ved at simons laver nogle gode potter. det giver en sportslige lyd uden at larme for meget. De laver potter til bygselv udstødninger, så hvis det larmer for meget kan du jo altid bare sætte en potte mere på.

vil fraråde dig at fjerne katten og istedet købe en 400cell's kat. Den er lavet så forureningskravene kan overholdes uden at lave for meget modstand i udstødningen.

Du kan kigge HER De har en til 1800 i rustfri

Tak for svaret.Er det så 14 år 7 måneder siden #24565

• JKS
  • JKS's profilbillede
Tak for svaret.
Er det så bare at finde en styreboks fra en 4g93 og sætte den i i stedet for den gamle?
Skal sådan et manifold være 4-2-1 eller 4-1, er der nogen forskel?
Jeg havde nu ikke tænkt mig at fjerne katten, men hvad siger synsmanden til sådan en sportskat?
Skal sådan et udstødningssystem bygges i 2" eller 2 1/2" rør. Som sagt vil jeg gerne have effekten men er ikke meget for at køre rundt med en "brøleudstødning".

Mvh Jesper

Jeg ved ik hvordan det er med 14 år 7 måneder siden #24568

• eXntiC
  • eXntiC's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platinum Boarder
  • Modtagne TAK: 31
Jeg ved ik hvordan det er med ledningsnettet til styreboksen. om det er 100% ens men eller ja, så er det bare at få fat i sådan en styreboks og sætte den til istedet for den anden.

Jeg vil tro det er efter smag og behag man vælger om det skal være 4-2-1 eller 4-1 manifold. Men de fleste køre med 4-2-1.

jamen med mindre du vil lave over 200 hk så skulle et 2" kunne gøre det ellers hvis du er over så 2,5"

Den 400Cell's kat er fuldt ud lovlig og lavet så du stadig vil kunne syne bilen uden besvær. Synsmanden vil ikke sige noget til den.

Har lavet samme 14 år 5 måneder siden #24569

• Gæst
  • Gæst's profilbillede
Har lavet samme motorkonvertering som dig. Dog bare på en colt 95'

4g92 -> 4g93 Kørt 30.000km med styreboksen fra 92'eren og den kører stadig ganske fint.

Dog en ting der stadig piner mig lidt er om jeg ikke ved om indsprøjtningstiden er den samme på de 2 styrebokse som exn' nævner.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder