Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1

EMNE: HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type?

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #252

• 's profilbillede
HJÆLP!

Har lige fået min nye Carisma DI-D 1.9 HP og undrede mig over, at den virkede mere tøvende ved

accelleration end jeg huskede den under test. "En HP med VNF turbolader burde da ikke lide af turbotøven" tænkte jeg

og checkede derfor manualen. Her stod der sort på hvidt, at HP typen med 115HK skulle have motor nummer FQ02, mens den

mindre MP type med 102HK skulle have motor nummer FQ01. Jeg åbnede derfor kølerhjelmen og ganske rigtigt! Til højre

for stelnummeret sad en lille mærkat, hvorpå der stod FQ01! :shock:

Nu bliver jeg nødt til at vende tilbage

til forhandleren, for jeg har betalt for en HP og der står HP i alle papirerne. Men selvfølgelig kan der være tale om

en fejl i manualen eller på mærkatet i motorrummet, men hvordan bliver jeg helt sikker? At HP udgaven ifølge

salgsmaterialet skulle have 6 højttalere i stedet for de 4, der sidder i den, jeg har fået leveret, bestyrker mig kun

i min mistanke. Er der nogen derude med MP og HP udgaver, der kan fortælle mig om jeg ser spøgelser ved højlys dag

eller om der virkelig skal stå FQ01 i motorrummet på en "ægte" HP'er? (Sidste udvej er selvfølgelig at få en

tredjepart til at checke turboladeren efter for at se om det er den til HP udgaven eller ej).

/sygkofar

(undervejs til medlemskab)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #5299

• 's profilbillede
Hvor bor du henne i landet?!?! - Et blik på bagsiden

af din motor (ind mod torpedopladen) vil for "kendere" lynhurtigt kunne afsløre om den et er en lille elller stor

turbo. - Men tag alligevel omgående fat i din leverandør!!!

Noget tyder dog på, at du har fået fingre i den

lille....
Har selv en "lille", men oplever ikke nogen turbotøven. Der gik cirka 7000 km. førend min begyndte at

kører "ordentligt"

Hvor har du købt din bil henne?

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #5300

• 's profilbillede
København. Har købt bilen hos Rafco 2000 i Ballerup og

har allerede leveret den tilbage. Desværre kunne den sælger, der var på arbejde, ikke afgøre om det var hverken eller,

så jeg må vente til mandag med en afgørelse... :(

Det er selvfølgelig hamrende ærgerligt og i fald jeg har

ret, giver det jo en hel del administrativt bøvl. Men under alle omstændigheder er det importøren, der har klokket

voldsomt i det, for forhandleren har tilsyneladende hele vejen bedt om en HP.

Mht. turbotøven så er MP'eren

absolut ikke nogen ringe bil, men den mangler lige den ekstra friskhed og prompte speeder respons som jeg huskede

HP'eren for. Og det gælder såmænd også en helt ny bil, for jeg har været ude at prøve en jomfruelig en af slagsen på

Amager. Forskellen på de to er jo også den mere kraftige VNT turbolader på HP'eren, der netop fremhæves for disse

kvaliteter. Men det er da rart at høre, at den bliver (endnu) bedre med tiden... :wink:

Ganske udmærket site

i øvrigt og Apache/PHP/MySQL combo'en performer jo altid helt i top. Er det dig, der står for udvikling og hosting?

/sygkofar

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #5301

• 's profilbillede
Ærligt, så vil jeg tro at trods min er 100% standard

og kun har 102 HK, at den fint kan hamle op med en "normal" HP. - Årsagen er, at min stort set ikke kører under 100 km

hvergang motoren startes ;-)
- Og at den får lov til at strække igennem mindst 4 gange om året :twisted:

Hele vores site er opbygget fra bunden af mig. - Desværre bliver man jo bekendt med uhensigtmæssigheder

omkring opbygningen langt hen af vejen. F.eks. er samtlige sider bygget op omkring en Access database, mens forum og

chat bygger på SQL database.

I øjeblikket er jeg ved, at lave det hele om til en stor SQL database, da jeg

føler denne er "bedre" på sigt. - Jeg bøvler godt nok lidt med denne operation, men har lidt hjælp i baghånden fra et

af vores medlemmer.
Det største problem er, at jeg ikke har tiden....

Lad endelig hører omkring din bil

:-)

Jeg har selv kørt rundt i "en anden persons bil" i knap 6 mdr. Der var nemlig her fra importørens side

byttet rundt på 2 stelnumre. Så min bil havde den andens stelnummer og visa versa ;-)

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #5302

• 's profilbillede
Sorry! My mistake. Da jeg så PHP logoet gik jeg i

skyndingen ud fra, at du kørte en Linux installation. Tid er en flygtig størrelse, man aldrig har nok af, men hvis du

har brug for hjælp til den "store" SQL database (SQL Server 2000 eller hur?), skal du bare sige til (jeg har arbejdet

som DBA i en årrække).

Hvad mener du i øvrigt med, at din MP kan "hamle op med" en HP'er? Hvis du sigter på

driftsøkonomi osv., har du da fuldstændig ret, men der er mærkbar forskel på de to modellers villighed til at flytte

sig... 8)

Selvfølgelig er det altid et subjektivt skøn, men tallene taler jo også deres tydelige sprog. Hvis

man ikke kunne mærke forskel fra 102HK/215NM til 115HK/265NM var incitamentet til at foretage den ekstra investering

ligesom ikke til stede, vel? (At konen primært fokuserer på de ekstra højttalere er en helt anden sag :roll: ).

Jeg har over de seneste måneder prøvet en hel del commonrail diesler i den mindre mellemklasse (250.000 -

300.000) og MP'eren opleves (af undertegnede) som meget lig Toyotas Corolla D4-D, Pegeouts 307 HDI og Fords Focus

TDCi. At Carismaen så har udstyr de andre kun kan drømme om, er en helt anden sag. Til gengæld kan den desværre ikke

fåes med ESP.

Det, der endeligt afgjorde sagen til fordel for HP'en for mit vedkommende, var, at HP'en havde

en langt hurtigere speederrespons end samtlige andre commonrail dielser, jeg ellers har prøvet - inklusive MP'en og

de ovenstående - og det på trods af, at f.eks. Fords Duratorq motor på papiret er en kende stærkere (115HK/280NM). Jeg

tilskriver det den avancerede VNT tubolader i HP'en, uden at jeg derfor skal gøre mig klog på teknikken.

Tankevækkende at importøren har fortilfælde for forvekslinger. Var der meget bøvl mht. omregistrering

osv.?

Jeg skal som nævnt snakke med forhandleren "first thing in the morning" og jeg skal nok give et fyldigt -

og forhåbentlig lykkeligt - referat af begivenhedernes gang... :?

/sygkofar

HJÆLP! Er min Carisma DI-D en MP eller HP type? 21 år 9 måneder siden #5303

• 's profilbillede
Har fået min HP'er tilbage fra forhandleren, der tog

problemet meget seriøst. Det ER den rigtige model, men eftersigende er en hel sending blevet fejlagtigt markeret med

forkert motortype. Jeg skulle bl.a. have nogle lidelsesfæller i Helsingør. De tog en masse billeder og checkede bilen

igennem på kryds og tværs, så de kan dokumentere fejlen overfor importøren og hjemtage nye mærkater m.v. Rart når man

på et tidspunkt skal af med den igen... :wink:

Hvad angår turboladeren kan jeg se, at det er en Garrett, med

al sandsynlighed en GT12-17 (VNT og alt)... :D

Så når nu den engang er rullet til, skal jeg nok ud og teste

lidt performance... :twisted:

I øvrigt ligger Knutenborg ikke "ved Maribo", men i/omkring byen Bandholm ca.

10 km fra Maribo. Så er det på plads. Man er vel gammel Lollik!

/sygkofar
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.147 sekunder