Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Air condition og meget andet på Carisma GDI fra 99

Air condition og meget andet på Carisma GDI fra 99 21 år 10 måneder siden #216

• 's profilbillede
Hej,

1) Mit A/C er tilsyneladende holdt op med at fungere. Er der nogen derude, der har erfaring med et

svigtende A/C anlæg og om muligt hvad der kunne være galt. Jeg forestiller mig at det kan

være alt fra en defekt kompressor, manglende kølemiddel, defekt trækrem?? eller måske noget så banalt som en sprunget

sikring. Er der nogen bud ?

2) Er der nogen "ligetsindede" (=læs: "carismatiske" GDI-ejere) der har gjort flg.

erfaringer med denne fantastiske bil:
- Ventilerne "tikker" - forslag til hvordan det kan afhjælpes

????

Jeg kan ikke forklare det bedre, men omvendt er jeg helt sikker på at der er nogen, der kan

nikke genkendende til det. Så vidt jeg er orienteret, så skyldes det at oliekanalerne i de hydr. ventilløftere stoppes

til og dermed mere eller mindre holder op med at virke - omvendt er det et mere "kosmetisk" problem, der ikke burde

skade. Pudsigt nok ved koldstart, så starter "tikken" først efter 5-15 sek. Jeg har ladet mig fortælle at man ved

olieskift kan påfylde nogle liter dieselolie sammen med en lille rest gl. motorolie og lade motoren gå i tomgang i

10-20 min for at rense disse tilstoppede kanaler. Er der nogen, der med succes har prøvet denne kur ?
-

Udsættere ved konstant fart omkr. 90 km/h i 5. gear
Jeg oplever at bilen fra tid til

anden kan lave nogen meget hurtige og små udsættere, som dog aldrig bliver til et decideret motorstop endsige kraftigt

ruskende kørsel. Er det blot tid til nye tændrør (har kørt 90000 km) eller kan det være benzinfilteret - hvor mon det

sidder henne ?? Eller kan det virkelig passe at det er computeren der er "skizzofren" og ikke kan finde ud af om den

skal køre i economy eller power mode ???
-

Problemer med at skifte til bakgear
Jeg oplever at det er kropumuligt at skifte til

bakgear - selv et skift til frigear og slippe koblingen hjælper ikke - bilen skal køre enten frem eller tilbage - og

når nu den ikke vil i bak, ja så kan jeg kun køre en vej. Problemet opstår naturligvis først når jeg har kantet mig

ind mellem 2 biler ved en parallellos og lige netop ikke rører anhængertrækket på bilen foran mig. Det skal

retfærdigvis siges at bilen trods den lave alder på godt 3,5 år netop runder 180.000 km i disse dage, men derfor vil

jeg alligevel gerne høre om der er nogen i selskabet, der har oplevet det samme ?

Nu skal det hele ikke være

lutter malurt, for der er selvfølgeligt også positive ting at berette.
Trods det kompakte ydre - den er jo synligt

mindre end Ford Mondeo, Mazda 626 og Toyota Avensis/Carina E, men indvendigt synes den omtrent ligeså stor.
Motoren

trækker godt for en 1,8 liter - føles som 2 liter - der er rigtig skub i den på motorvejen med "rappe" accelerationer

fra 120-140-160 km/h - den kan faktisk rende 215-220 km/h efter speedometeret - så 200 km/h i bogen burde den kunne

holde, så der er noget der tyder på at de 120-125 hk holder, men benzinforbruget minder mere om en 1,6 - den går i

snit 14 km/l - sjældent under 12,5 og ofte op til 14,5 - 15 km/l. Har prøvet en enkelt gang at køre lige under 1000 km

på en optankning, hvilket gav et forbrug svarende til 16,0 km/l - og det med alt fra landevejskørsel til små ture

henover en periode på 14 dage henover sommeren (men helt dieselbil-lavt forbrug bliver det aldrig til).

Håber

på tips og gode råd fra jer derude !

Mvh SEB
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Air condition og meget andet på Carisma GDI fra 99 21 år 9 måneder siden #5155

• 's profilbillede
Hmmm... Det med bakgearet har jeg hørt om

før.
Såvidt jeg husker, så sidder der en "plade" omkring gearstangen som skal "files til"... MENER JEG!!!!! - Ret

mig hvis jeg tager fejl!

RE: 21 år 9 måneder siden #5156

• 's profilbillede
Jeg har fundet tricket med at bakgearet, der sidder

ganske korrekt en "spærreplade" på gearkassen, denne flyttede jeg et par mm mod venstre, derefter fungerede det hele

perfekt.

Hvis der stadig er garanti på bilen ville jeg overveje at file nogen steder.

Mix

RE: 21 år 9 måneder siden #5157

• 's profilbillede
Øhh, den sidste sætning var lidt kringlet, jeg

mener at garantien bortfalder hvis du selv begynder at file nogen steder.

Forresten har jeg kun erfaring med de

modeller hvor det er en Renaultgearkasse hvor bakgearet ligger fremme ved siden af 1. gear.

Næste gang hvor vi

holder træf/møde er du selvfølgelig velkommen til at nævne det, så skal jeg/vi med glæde se på det.

Det med at

dine ventiller tikker og motoren rusker kunne egentlig godt være et olieproblem, men det er der vist andre herinde der

ved mere om...............

Mix

Air condition og meget andet på Carisma GDI fra 99 21 år 9 måneder siden #5158

• 's profilbillede
Tak for budene !
Ideen med at file på pladen ved

gearkassen lyder som et godt bud, hvis 2 uafhængigt af hinanden svarer ens. Det vil jeg se på, om jeg kan rode lidt

med. Måske hjælper det med at flytte pladen lidt.

Udsætterne ser ud til at være ophørt, efter at der er sat nye

tændrør i. :lol:

Jeg har hørt fra anden side, at olievalget kan være afgørende for om motoren "udvikler"

tikkende ventiler eller ej. Så er spørgsmålet blot hvilken type olie, der er bedst egnet. Jeg har hørt nogen nævne

5W-40 som den rigtige type(viskositet) dvs. uanset mærke, omvendt hører jeg også at Catrol SLX 0W-30 er løsningen

(netop påfyldt for 2.gang) - så efter små 20000 km har det ikke ført til nogen forbedring, omend der er noget der

tyder på at fænomenet er mindst udtalt med frisk olie.
Jeg fik desværre ikke afprøvet teknikken med at lade

motoren køre med en olierest ca. 1 l og dieselolie for resten i 15-20 min. for at rengøre de hydrauliske

ventilløftere, som iøvrigt blev skiftet for 45-50000 km siden i den tro at det afhjalp problemet. Det gjorde det, men

ikke permanent - det kom tilbage.

En anden forklaring går på at det er indsugningsventilerne, der soder til,

hvilket skyldes at motoren kører med direkte benzinindsprøjtning ind i forbrændingskammeret. Det betyder at

oliedampene og forbrændings-resterne, der suser forbi stemplerne og ned i krumtaphuset, recirkuleres, dvs. føres

tilbage i indsugningsmanifoldet og kan sætte klæbrige aflejringer på ventilerne. På normale benzinmotorer er dette

ikke noget problem, eftersom benzintågen fra karburator/indsprøjtningsdyse "vasker" indsugningsventilen, men på

GDI'en mangler denne "vask". Angiveligt skulle dette føre til aflejringer og derfor kræve "urimelige" krav til

oliekvaliteten. Efter min opfattelse burde tilsodningen mere have indflydelse på motorens ydeevne end tikkende

ventiler. Nu oplever jeg ikke motoren som død, eller at have tabt effekt. Sker dette, så er det vel nok en gradvis

proces, så det må en tur på rullefeltet kunne afgøre, hvorvidt dette er tilfældet. Måske hænger de to ting

tikkende ventiler og effekttab sammen....og kravet til

olie???? :idea:

A/C anlægget har åbenbart "tabt" kølemidlet. Sikringer og

remme er der og fungerer som de skal, og kompressoren slås til, når man trykker på A/C knappen. Nu mangler blot den

kølige brise, så det må være kølemidlet der er forsvundet. :cry:
Er der nogen der véd noget om,

hvordan man påfylder kølemidlet på A/C anlægget ?

Hvis den taber det, må der være en lækage et eller

andet sted. Jeg kan se på ventilerne (formoder jeg de er, de ligner påfyldningshætter) at de er smudset lidt til eller

"sveder" , som kunne tyde på at kølemidlet stille og roligt er "sivet ud". Virkningen af anlægget er også gradvist

gået tilbage, hvilket tyder på en stille og rolig udsivning af kølemiddel.

Air condition og meget andet på Carisma GDI fra 99 21 år 9 måneder siden #5159

• 's profilbillede
Vedr. A/C anlæg.
Der er temlig sikkert sket det at

du ikke har brugt dit A/C anlæg i vinters. Det bevirker at kølemiddlet (R134A) går til "angreb" på pakdåser og

o-ringe. De bliver hårde, præcist på samme måde som en gammel engelsk motorcykel der står vinteren over. Så

kølemiddelet siver ganske langsomt ud og til sidst er der ikke nok tryk på. Du skal få fyldt nyt kølemiddel på og når

anlægget kører igen bliver pakdåser osv. smurt af olien der er på anlægget.
MHT til sod, kan det skyldes at der

vores benzin her i landet ikke er så ren som i andre lande. Sod er et ukendt fænomen for Mitsuer i andre

lande....
Hilsen
Jesper
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.150 sekunder