Tak for budene !
Ideen med at file på pladen ved
gearkassen lyder som et godt bud, hvis 2 uafhængigt af hinanden svarer ens. Det vil jeg se på, om jeg kan rode lidt
med. Måske hjælper det med at flytte pladen lidt.
Udsætterne ser ud til at være ophørt, efter at der er sat nye
tændrør i.
Jeg har hørt fra anden side, at olievalget kan være afgørende for om motoren "udvikler"
tikkende ventiler eller ej. Så er spørgsmålet blot hvilken type olie, der er bedst egnet. Jeg har hørt nogen nævne
5W-40 som den rigtige type(viskositet) dvs. uanset mærke, omvendt hører jeg også at Catrol SLX 0W-30 er løsningen
(netop påfyldt for 2.gang) - så efter små 20000 km har det ikke ført til nogen forbedring, omend der er noget der
tyder på at fænomenet er mindst udtalt med frisk olie.
Jeg fik desværre ikke afprøvet teknikken med at lade
motoren køre med en olierest ca. 1 l og dieselolie for resten i 15-20 min. for at rengøre de hydrauliske
ventilløftere, som iøvrigt blev skiftet for 45-50000 km siden i den tro at det afhjalp problemet. Det gjorde det, men
ikke permanent - det kom tilbage.
En anden forklaring går på at det er indsugningsventilerne, der soder til,
hvilket skyldes at motoren kører med direkte benzinindsprøjtning ind i forbrændingskammeret. Det betyder at
oliedampene og forbrændings-resterne, der suser forbi stemplerne og ned i krumtaphuset, recirkuleres, dvs. føres
tilbage i indsugningsmanifoldet og kan sætte klæbrige aflejringer på ventilerne. På normale benzinmotorer er dette
ikke noget problem, eftersom benzintågen fra karburator/indsprøjtningsdyse "vasker" indsugningsventilen, men på
GDI'en mangler denne "vask". Angiveligt skulle dette føre til aflejringer og derfor kræve "urimelige" krav til
oliekvaliteten. Efter min opfattelse burde tilsodningen mere have indflydelse på motorens ydeevne end tikkende
ventiler. Nu oplever jeg ikke motoren som død, eller at have tabt effekt. Sker dette, så er det vel nok en gradvis
proces, så det må en tur på rullefeltet kunne afgøre, hvorvidt dette er tilfældet. Måske hænger de to ting
tikkende ventiler og
effekttab sammen....og kravet til
olie????
A/C anlægget har åbenbart "tabt" kølemidlet. Sikringer og
remme er der og fungerer som de skal, og kompressoren slås til, når man trykker på A/C knappen. Nu mangler blot den
kølige brise, så det må være kølemidlet der er forsvundet.
Er der nogen der véd noget om,
hvordan man påfylder kølemidlet på A/C anlægget ?
Hvis den taber det, må der være en lækage et eller
andet sted. Jeg kan se på ventilerne (formoder jeg de er, de ligner påfyldningshætter) at de er smudset lidt til eller
"sveder" , som kunne tyde på at kølemidlet stille og roligt er "sivet ud". Virkningen af anlægget er også gradvist
gået tilbage, hvilket tyder på en stille og rolig udsivning af kølemiddel.