Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Tenkiske spørgsmål eller skal der mere power i dytten.
Indlæg uden aktivitet slettes ikke, dog bliver der ryddet op i meget gamle tråde.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Olie til DI-D motorer

Olie til DI-D motorer 21 år 9 måneder siden #5132

• 's profilbillede
Sjovt nok så har jeg ved de sidste to olieskift på min

Carisma DI-D HP anvendt en Harald Nyborg Valvoline 5W40 eller 5W50 til 199,- for 4 l, da jeg efter første skift var

noget chokeret over de omkring 900,- kroner som værkstedet havde nerver til at forlange for 5,2 l Castrol SLX0W30

:shock:

Og ærlig talt - motoren har aldrig gået så godt som nu 8)

Det eneste krav som Mitsubishi kan

stille (for fortsat at have garantiforpligtigelserne) er at olien der kommer på, overholder service-specifikationen

som angivet i servicehæftet/instruktionsbogen (tror nok det er API SJ/CF for en DI-D). Og det gør praktisk talt alle

fuldsyntetiske olier i dag...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Olie til DI-D motorer 21 år 9 måneder siden #5133

• 's profilbillede
HEY! - Skynd dig lige at fortælle hvad du har

observeret omkring bedre motorgang ved den anden olie!!!! - Skal have min til 75.000 service den 14. - Og hvis den

Valvoline 5W/40 virker positivt på din, jamen så bliver det også det der skal hældes på min risma. (Kender en gut hos

Valvoline) - Har tidligere kørt på netop denne olie til min Colt / Lancer.

Min gamle Galant fik 10/50 - Også

Valvoline

Olie til DI-D motorer 21 år 9 måneder siden #5134

• 's profilbillede
Første gang jeg skiftede til Valvoline 5W40 var var

22.500 km, hvor jeg opdagede at servicehæftet foreskrev skift for hver 7.500 km (og ikke de 15.000 jeg havde fået

oplyst hos forhandleren :shock: ) Jeg drønede bare ud og købte en fuldsyntetisk som opfyldte specs, og som jeg

tidligere havde brugt med gode resultater i min gamle Mazdarati 626'er, og skiftede samme dag på garagegulvet (kan

ikke anbefales - der skal afmonteres et dæksel som holdes fast med 76123 clips :wink: )

Anyway - 1 uge efter

dette bemærkede jeg at motoren gik betydeligt blødere, med en mindre metallisk lyd både kold og varm :D

Efterfølgende fik jeg så afklaret at det var mit service-hæfte der var til en (gammel) 2000-model, og ikke min

2001-model. Det korrekte km-tal ER 15.000 for olie og filterskift.

Ved mit 30.000 km service, bad jeg bare

værkstedet om at påfylde den Valvoline jeg stillede i bagagerummet, hvilket de heller ikke havde nogen problemer med.

"Det er jo din bil" som de sagde da jeg foreholdt dem at Valvoline'n opfylder de krævede specs. Værkføreren fortalte

at de ikke som Mitsubishi værksted måtte vælge en anden olie end Castrol SLX 0W30, men at de gerne måtte påfylde en

anden olie hvis kunden insisterede. Det er så godt at se at de (Mitsu) er blevet lige så kloge som jeg 8) i

mellemtiden, men jeg er da lidt nervøs for hvad den rådne Castrol som min bil kørte med de første 22.500 km af sit

liv, kan have lavet af skader :roll:

Iøvrigt er jeg lige kommet hjem fra 2 uger i Italien - 4350 km med

CampLet på krogen i 25-38 graders varme, og den går nu bedre end nogensinde!

Køb du bare stort ind af Valvoline

:wink:

Bartman
Webmaster skrev:
HEY! - Skynd dig lige at fortælle hvad du har observeret

omkring bedre motorgang ved den anden olie!!!! - Skal have min til 75.000 service den 14. - Og hvis den Valvoline

5W/40 virker positivt på din, jamen så bliver det også det der skal hældes på min risma. (Kender en gut hos Valvoline)

- Har tidligere kørt på netop denne olie til min Colt / Lancer.

Min gamle Galant fik 10/50 - Også

Valvoline

Olie på DI-D 21 år 7 måneder siden #5135

• 's profilbillede
Da tiden for garantien udløb nærmer sig og

jeg derfor selv skal til at skifte olie, vil jeg lige høre om den omtalte olie også vil hjælpe på min 3.2 DI-D? Den

har kørt 75000 km (jeg har kun kørt de sidste 5000) og "snurrer" egentlig ganske godt, dog med en lidt metallisk

lyd.

Re: Olie på DI-D 21 år 7 måneder siden #5136

• 's profilbillede
Det er umuligt at vide uden at ha'

prøvet. Men check med værkstedet hvilken serviceklassifikation (B2/B3 eller B4) olien skal ha' (det kan have ændret

sig siden servicehæftet blev trykt, derfor check), og sammenlign med klassifikationsangivelsen på dunken (eller på

producentens hjemmeside).
Hvis olien opfylder kravene, kan du bare hælde den på med god samvittighed, og nyde at

kunne skifte olie tre gange til samme pris som et enkelt skift på værkstedet (ja de sparede kr kunne du vel ikke

drømme om at buge på dig selv, vel?)!!! Jeg garanterer for at din motor vil elske dig for det

;-)
Micky skrev:
Da tiden for garantien udløb nærmer sig og jeg derfor selv skal til at skifte

olie, vil jeg lige høre om den omtalte olie også vil hjælpe på min 3.2 DI-D? Den har kørt 75000 km (jeg har kun kørt

de sidste 5000) og "snurrer" egentlig ganske godt, dog med en lidt metallisk lyd.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder