Hej Bowler!
Ikke for at
skuffe dig, men jeg er lige blevet ekstremt mere klogere om udskiftningen af en tandrem på min Galant '91 -> det
er ikke sådan bare lige at gøre!!! Det har kostet min fhv. mekaniker dyrt!
Det startede med en simpel, men
vigtig ting som et tandrem's skift. Det kom den til at lyde underlig af. Omkring 3 dage efter brændte den en
udstødningsventil. Det kostede en renovering af topstykket, incl. planning/udskiftning af ventiler/O-ringe osv.
Dernæst blev tandremmen efterset/strammet flere gange, uden en væsentlig forbedring på den underlige og kraftige
diesel motor lyd. Så blev der skiftet en dims, som har til formål at holde en af tandremmene ensartet stram uanset
omdrejningsmoment. Det er i princippet en lille støbt klods med et par huller, og en fjederstift i hærdet stål. Det
fjernede faktisk den underlige diesel-agtige motor lyd den havde, men...... så opstod et andet problem. Motorens
omdrejninger var ikke i balance, ergo motoren rystede mere eller mindre afhængig af omdrejningstal, og det forplantede
sig til hele karossen!
Til sidst måtte mekanikeren give op, og sende vognen på Mitsubishi værksted for at få
det lavet ordentlig... en gang for alle.... på hans regning! Der blev skiftet alverdens tandhjul, balanceaksler... og
det tog en enkelt dag.
Igår fik jeg så bilen tilbage, og nu kører den sgu som en drøm. Ganske ligesom dengang
jeg afleverede den til min fhv. mekaniker.... for at få skiftet tandrem.
Hvad kan man (og
mekanikeren!?!) så lære af det? Jo... lad være med at skifte tandremmen på en mitsu, med mindre du ved hvad du har med
at gøre, og HVORDAN man gør det! Det har taget mig 3 mdr. og knap 10.000kr at få rettet op på alt det roderi.... og er
desuden raget uklar med min mekaniker, idét han sikkert har betalt omkring 10.000kr for denne affære på værkstedet.
Men jeg er da også blevet lidt klogere ang. udskiftningen. Det er faktisk vigtigt at tandremmen bliver
skiftet i en bestemt tandhjuls-position. Antallet af tænder på remmene skal selvfølgelig passe, men hjulene skal skam
være låst inden man løsner det hele og går igang.
Se evt. mit indlæg fra det gamle forum -> Emne: Galant
'91, motor problemer.
Overvej i hvert fald grundigt før du går igang. Men jeg har jo sikkert også bare fået
kolde fødder efter den her omgang jeg lige har været igennem.
Eller måske kan nogen af vores mitsu-mek'ere her
på forummet give en meget bedre hjælp til hvad du skal gøre.

:
Held og lykke med
det!
Mvh.
HC
Bowler skrev:
Jeg troede at det var nemt
at skifte tandrem på en Carisma, men efter jeg har været ude og kigge i motorrummet, så ser det ikke så overkommeligt
ud.
Er der nogen, som har erfaring med tandrem på en Carisma 1,6 fra
97?
1) Skal man afmontere motorophænget?
2) I så fald. Er det
så nødvendigt at understøtte motoren?
3) Skal man afmontere generator remmen?
4) Er der noget man skal skifte
ved samme lejlighed (Vandpumpe)?
5) Er der nogle fikserings punkter på tandhjulene, eller skal man huske hvordan de
stod? Er der evt. nogle fikseringshuller?
Jeg kunne godt tænke
mig at kunne udføre denne operation selv, men jeg vil også være helt sikker på at jeg kan gøre det
rigtigt.
Mvh.
Jonas Andersen